Brexit kan gi utfordringer

Ett av budskapene statssekretær Hannah Atic i Næringsdepartementet fikk fra Østensjø Rederi, er at Brexit kan gi utfordringer for rederiet.

Kenneth Walland Og Hannah Attic
Kenneth Walland og Hannah Atic ved modellen av Edda Fides som nylig ble flagget over fra Malta til norsk flagg.

Atic brukte en hel dag i Haugesund knyttet til at departementet hennes til neste år skal ha klar en ny stortingsmelding om den maritime næringen. Hun deltok på innspillmøte med hele den regionale næringen hos Sjøfartsdirektoratet og besøkte Knutsen OAS Shipping foruten Østensjø Rederi.

– Rederiet vårt opererer to havvindfartøyer på britisk sektor hvor vi som følge av selskapsstrukturen har krav om EØS-flagg, men etter Brexit er ikke det britiske flagget et EØS-flagg. Samtidig er befrakter og samarbeidspartnere i Storbritannia selvsagt opptatt av at skipene våre har britisk flagg, sa Kenneth Walland, adm. dir. i Østensjø Rederi, da statssekretæren var på besøk.

Det er Hannah Atic som har det politiske ansvaret i Næringsdepartementet for arbeidet med den maritime stortingsmeldingen.

Hun fikk også med seg et budskap fra Kenneth Walland og Østensjø Rederi om at man gjerne hadde sett en forbedring av nettolønnsordningen i NIS for skip i utenriksfart.

- Dette er vesentlig for å kunne tilby norske stillinger om bord i havvindfartøyene, understreket Walland.

Østensjø flagget nylig hotellskipet Edda Fides over fra Malta til NIS. – Dette trygger de norske stillingene om bord, sa Kenneth Walland.

Flaggskiftet skjedde utenfor Malaysia. I tonnasje er Edda Fides størst i Østensjø-gruppen sin flåte av til sammen 31 fartøy.

– Vi har kommet oss greit gjennom offshorekrisen som følge av en diversifisert flåte av taubåter, accommodation og havvindsskip foruten offshoreskip, fortalte Walland.

Rederiet har i alle år vært en stor opplæringsbedrift. I dag har Østensjø Rederi 35 opplæringsstillinger av samlet 500 som har arbeid på rederiets skip. 300 av sjøfolkene er norske.

(Tekst og foto SMe)