Las Palmas i vårt eget sjøfartsbilde

Teksten stod som maritim betraktning i Haugesunds Avis nylig. Las Palmas gir syn for sagn. Norge er blant verdens ledende sjøfartsnasjoner.

Einar Tollaksvik Og Rune Nilsen
Einar Tollaksvik i Saga Subsea og kapteinen på Skandi Skansen i samtale med en lokal dykker.

Med avreise fra Helganes åpner Karmsundet farleden sørover over Nordsjøen og den engelske kanalen før Bretagne stikker ut som en hindring der Biscaya venter like over horisonten. Så tegner snøkledde fjelltopper seg i Pyreneene når den iberiske halvøyen legger seg robust til rette for overflyvning i mange tusen meters høyde. Lisboa dukker opp på babord side som en gammel venn med markien av Pombal der han skuer nedover Avenida de Liberdada mot den gamle havnen. Setubal ligger like over Tejo mot sør, der Knutsen OAS dokker bøyelastere i virksomhet på brasiliansk sokkel og hvor vi for mange tiår siden hentet salt til sildetønnene våre. Da går ferden utover Atlanterhavet hvor Kristoffer Columbus i 1492 reiste for å finne veien til India med Las Palmas som mellomstasjon. Sjøen ligger rolig under et grovmasket teppe av lette bomullsskyer før prototypen på Spanias første offshore vindmølle dukker opp like utenfor kyststripen nord for hovedstaden på Gran Canaria.

Vi lander. 3rd. Oil&Gas Meeting venter på oss, men denne ganger ikke bare med fossilt på menyen. Myndighetene på Gran Canaria planlegger en stor, flytende vindpark sør for øya.

Selv om Magne Bjelland fra Kværner og Norwegian Offshore Wind Cluster presenterer arbeidet her hjemme med å etablere en leverandørkjede opp mot flytende havvind, og selv om Javier Diez i Equinor følger opp med en presentasjon av energigigantens satsing på offshore vind, med Hywind som verdens første prototype på en flytende havvindmølle, er det noe annet som fyller hodet mitt. Jeg har riktignok fått ansvaret med å være konferansens møteleder, og verken de spanske, afrikanske, eller kypriotiske deltakerne sitter på plassene sine når en pause er ferdig, slik som alle de norske så pliktoppfyllende gjør, klare til å notere, men etterhvert tar jeg sjansen på klar tale. One minute to go, not a second more! Da løser det seg etterhvert, og atmosfæren fra Las Palmas store havneområde, Puerto de la Luz, lysporten, siger på. Vi sitter tross alt i en bygning midt i havneområdet og kan på det nærmeste høre lyden av metall som møter metall når skip og rigger repareres, eller suset av sand over skipsskrog som sandblåses i tørrdokken.

Der ligger Skandi Chieftain godt trukket opp på land, mens et større fartøy fra samme rederi ligger fortøyd ved Nelson Mandela piren og mottar tjenester fra haugesundske Saga Subsea. Både Skandi Skansen og Skandi Chieftain eies av Dof på Austevoll. Skandi Skansen er innom på vei nordover fra Ghana. Men ikke nok med disse to norske båtene. Solstads Normand Installer er i Las Palmas. Far Swift er ventet. Siem Marlin ligger i tørrdokk. Odfjell Drilling kommer inn med Deepsea Stavanger og Deepsea Nordkapp, og sannelig dukker også Knutsen OAS opp med oljetankeren Sally Knutsen, men bare som snarest. På hotellet spør jeg piken i spa-salongen i niende etasje om å få lov til å klatre opp på taket over salongen via en skjult stige jeg har funnet, men hun sier kontant nei. Det skal hun ha respekt for, men det blir ikke noe ordentlig bilde av Sally der hun dupper ute i havnebassenget. Neste morgen er hun borte. Da ser jeg bare en av Fred Olsen sine ferger på vei ut fra Las Palmas til en av Gran Canaria sine naboøyer.

Om du kommer til den største av Kanariøyene, men drar like sør på øya til solen og turismen, kan det tenkes du går glipp av det store norske flåtenærværet i Las Palmas, en av Spanias største havner og en mellomstasjon i farleden mellom Europa, Vest-Afrika og Latin-Amerika, men drar du nordover til sjøfartsbyen med sine 400.000 innbyggere får du syn for sagn. Norge er blant verdens ledende sjøfartsnasjoner, og midt oppi det hele står vi som bor et sted på kyststripen mellom Austevoll og Skudeneshavn. Dette tenker jeg der jeg sitter på 3rd. Oil&Gas Meeting Day med Saga Subsea og spanske Grupo Stier som arrangører, og i grunnen tror jeg det er greit å falle i slike tanker, offshore vind til tross. For dette er hva konferansen handler om. Vi gjør våre forretninger så vel hjemme som ute slik vi alltid har gjort det, og slik må det fortsette. Da må mulighetene i Vest-Afrika, Brasil, Karibia

og det østlige Middelhavet oppsøkes der hvor sjøens ferdselsårer møtes. Om det så er for å gjøre fremtidens forretninger innen offshore vind, fortsette det gode arbeidet innenfor olje og gass, eller annet som har med skipsfarten å gjøre.

Et sted på hjemreisen, i det vi på ny passerer over Lisboa hvorfra Vasco da Gama reiste ut i 1497 for å finne sjøveien til Østen, er allerede inntrykkene fra Las Palmas tastet inn på mobilen. Nå gjenstår bare selve arbeidet. Å bidra med mitt til at Norge øyner mulighetene der solen synker ildrød i havet vest av 25. april broen over Tejo. En ny dag vil snart være i demring.

Odjell Drilling I Las Palmas
To av Odfjell Drillings borerigger i bakgrunnen. En av Fred Olsens ferger i trafikk på Kanariøyene i forgrunnen.