Offshoregigant med hybridsystem fra Wärtsilä

Austevollrederiet North Sea Offshore har bygget om konstruksjonsfartøyet North Sea Giant til hybriddrift med løsninger fra Wärtsilä. I dag er det omvisning ombord.

North Sea Giant
North Sea Giant for kai på Killingøy i Haugesund. Foto SMe.

Det er første gang at et konstruksjonsfartøy av denne størrelse og kategori får innstallert hybridsystem om bord.

Wärtsilä har hatt oppdraget med å ettermontere energilagringsløsningen for å redusere fartøyets energiforbruk, driftskostnader og eksosutslipp.

Mer konkurransedyktig

– For oss er det viktig å redusere miljøutslipp og modernisere fartøyet for å gjøre det mer konkurransedyktig. I tillegg, med et mer effektivt fartøy, vil vi spare drivstoffutgifter. Den estimerte utslippsreduksjonen er 5,5 millioner kilo CO2, 30 tonn NOx og 1200 kilo SOx per år. Etter at Wärtsilä hadde ettermontert på vårt skip Atlantic Guardian i 2014, forsto vi virkelig hvor mye brensel som kan spares ved å forbedre fartøyets effektivitet. Effektivitet sparer også tid, fordi du bare trenger å fylle hvert andre eller tredje havneanløp, sier rederiets konsernsjef Hallvard Klepsvik.

Rederiet har fått Enova-støtte til å installere batterier på North Sea Giant. Enova bidrar med over 36 millioner kroner i støtte til prosjektet, som vil redusere fartøyets årlige dieselforbruk med to millioner liter.

Mer effektivt

- Et fartøy som benytter dynamisk posisjonering bruker vanligvis to eller flere motorer samtidig for å sikre reservekraft. Det innebærer at motorene kjører mer effektivt, ved lav belastning. Ved å la batteri i et hybridsystem sørge for den nødvendige reservekraften, kan den operative motoren kjøres tettere opp mot sin optimale belastning, heter det i en pressemelding fra Wärtsilä.

I tillegg til hybridsystemet med batteri, inkluderer Wärtsilä-leveransen også transformatorer, filtre, tavler, utstyr for tilkobling til landstrøm, oppgraderinger av eksisterende komponentar, samt oppstart og igangkjøring av systemet.