Snudde fra minus til pluss med grønn vekst

Westcon Power & Automation har stor og lønnsom vekst, innenfor fornybare segmenter. Målet for 2019 er å passere en halv milliard i omsetning og 200 medarbeidere.

Gunvald Mortvedt
Gunvald Mortvedt er adm. dir. i Westcon Power & Automation. Her på Killingøy i Haugesund da havneavsnittet fikk landestrømsanlegg.

- Vi er markedsleder innen grønn teknologi i vår bransje. Tidlig så vi mulighetene den grønne omstillingen og elektrifisering av maritim industri åpnet opp. Det gjør at vi er blant tilbyderne som har desidert lengst erfaring, sier Gunvald A. Mortvedt, administrerende direktør i Westcon Power & Automation (WPA).

Pilene peker oppover for selskapet som har snudd minus i 2017 til pluss i 2018. Selskapet har store ordrereserver, som sikrer videre vekst i år og til neste år, og planlegger å passere 200 ansatte med rundt ti nyansettelser i løpet av høsten.

- 2017 var et omstillingsår. I 2018 var vi godt tilpasset markedsmulighetene og økte omsetningen kraftig. I 2019 passerer vi en halv milliard i omsetning med god margin. Og driften er lønnsom, sier Mortvedt.

Fra 2017 til 2018 økte omsetningen fra 220 millioner kroner til 346 millioner kroner. Omstillingen i 2017 har gjort at WPA nå har bedre fokus på kostnadene, og årsresultatet før skatt ble snudd fra et tap på 38 millioner kroner i 2017 til et overskudd på 17 millioner kroner i fjor.

Fornybar, fremtidsrettet vekst

Mortvedt er svært fornøyd med at veksten i all hovedsak kommer innenfor den fornybare delen av bransjen.

- Vi har klart å snu oss fra olje og offshore og over til alt det som driver den grønne omstillingen i maritim sektor. Hele 70 prosent av omsetningen vår er innenfor det fornybare, det er der veksten og lønnsomheten har kommet. Det er en fremtidsrettet vekst, sier Mortvedt.

Aktiviteten har vært god særlig innen elektro- og automasjonssystemer. WPA har opparbeidet gode kunderelasjoner som har gitt flere oppdrag og ny aktivitet innen satsningsområdene Produkt & Systemer og service.

- Vi ser et sterkt voksende marked for blant annet ladestrømløsninger på land og for hybrid- og helelektriske fremdriftssystemer for skip, sier Mortvedt.

Selskapet er totalsystemleverandør for elektrifiseringen av Nesodd-fergene, og denne uken ble MS Kongen satt i elektrisk drift. Det at de tre Nesodd-båtene blir elektriske, bidrar til at utslipp av CO2, NOx og partikler fra båtene forsvinner. Det vil gi en reduksjon i CO2-utslippene fra Ruters båttrafikk på 70 prosent. Nylig ble det også kjent at WPA er totalsystemintegrator i to av de fem konsortiene som har designet utslippsfrie hurtigbåter i Trøndelag. Disse skal ha kombinert batteri- og hydrogendrift.

Store ordrereserver – ansetter flere

WPA har ordrereserver på 750 millioner kroner. Store deler av aktiviteten for 2020 er dermed på plass.

- Hovedtyngden ligger på passasjerbåter, ferger og ladeanlegg til fergene. Vi er totalleverandør for verdens første hydrogenferge som skal leveres fra oss i 2020. Vi har også spennende oppdrag i offshoremarkedet, i nærskipsfart og for hurtigbåter for passasjertrafikk. Spesielt de to sistnevnte er områder der vi ser et stort potensiale fremover, sier Mortvedt.

Nå er selskapet på jakt etter erfarne ingeniører innen elektro og automasjon.

- For å opprettholde vår posisjon og levere på etterspørselen vi ser i markedet, må vi ansette flere. Vi ser at folk flytter tilbake til regionen, og at vi kan tilby attraktive arbeidsplasser, sier Mortvedt.

(Tekst fra pressemelding. Foto SMe)