Verdens første hybride frakteskip

NOAH og Hagland har skrevet industrihistorie med batterihybriden Hagland Captain. Statsminister Erna Solberg var med på lanseringen.

Hagland Captain
Statsminister Erna Solberg foretok den formelle åpningen av skipet ved å skru om fra diesel til elektrisk drift. Her flankert av Paal W. (t.v.) og Øivind Aanensen i Hagland Shipping, konsernsjef i NOAH Anders Lægreid og leder strategisk logistikk i NOAH Jon Arvid Holmberg (.t.h.). Foto privat.

Det ombygde bulkskipet vil kutte NOX-utslippene med 90 %, noe som tilsvarer 84.000 personbiler.

Et viktig skritt på vegen

- Dette er verdens første plugin hybrid bulkskip. Det er et prakteksempel på en ny teknologi som er nødvendig inntil vi finner andre nullutslippsløsninger, sa statsminister Erna Solberg da hun besøkte skipet ved Oslo Havn fredag den 3. september.

Tilbake i 2018 ønsket ressurs- og miljøselskapet NOAH å kutte utslipp fra transportrutene sine. De henvendte seg til en rekke rederier og fikk til en langiktig garantiavtale med Hagland Shipping som gjorde investeringen mulig.

- Nylig kom FNs klimapanel med en alarmerende rapport som virkelig beskriver hvor dårlig tid vi har til å kutte klimagassutslippene våre drastisk. Dette skipet tror vi er et lite, men viktig skritt på veien. Vi skriver i dag et nytt kapittel i den store omstillingen industrien i Norge og i resten av verden er inne i, sier konsernsjef i NOAH Anders Lægreid.

Norsk teknologi

Hagland Captain er bygget om til plug-in hybrid med et 1000 kWh batteri som benyttes under inn- og utseiling. I havn opererer skipet helelektrisk ved lossing og lasting. I tillegg til batteriteknologien er skipet klargjort for å bruke alternative drivstoff for ytterligere CO2-kutt.

Ombyggingen har vært drevet av norsk kompetanse og norsk teknologi som resten av verden nå ser til. Det er Wärtsilä på Stord og LOS Elektro på Bømlo som har levert teknologien. Prosjektet har fått støtte fra NOX-fondet.

- Dette er en ny måte å tenke industrisamarbeid og skipstrafikk. Det finnes omtrent 5.000 skip i verden i dette segmentet, og dette skipet er det første av disse og har blitt en mal for senere nybygg med batterihybrid. Det har vært krevende både teknisk og økonomisk å være først ute, men når skipet nå er i drift, og teknologien fungerer, er det all grunn til å feire, sier COO i Hagland Shipping Øivind W. Aanensen.

Store utslippskutt

Hybridskipet skal nå frakte masser fra byggeprosjekter og uorganisk avfall for NOAH fra industrien til Langøya utenfor Holmestrand. Her gjenbrukes massene i gjenoppbyggingen av de tidligere kalksteinsbruddene. Tidligere har Hagaland Captain fraktet bulkvarer som tømmer og stein.

Den nye fremdriftsløsningen vil, foruten å redusere NOX-utslippene, redusere diesel-bruk og CO2-utslipp med opptil 20 prosent. Sammenliknet med eldre skip som skal fases ut, har batterihybriden opp mot 40 prosent mindre CO2-utslipp.

- For oss i NOAH er det viktig å minske fotavtrykket og være en pådriver for utslippskutt langs hele verdikjeden. Batterihybriden innleder et nytt kapittel når det gjelder kutt i utslipp fra transport i industrien og skaleringsmulighetene er gode, sier konsernsjef i NOAH Anders Lægreid.

Nybyggingsprogram

Statsminister Erna Solberg var opptatt av mulighetene som ligger i det grønne skiftet ikke bare for nybygg, men også ombygginger som med Hagland Captain. Samtidig har Hagland Shipping gående et nybyggingsprogram på to bulkskip i Nederland med opsjoner på bygging av ytterligere to. Nybyggene vil få samme miljøvennlige utslippsteknologi som Hagland Captain.

Hagland Captain 1
Hagland Captain. Foto Mark Purnell.

(Tekst SMe delvis basert på pressemelding.)