Femte største i verden på LNG-tankskip

Knutsen Group i Haugesund er nå femte største på LNG-tankskip i verden. Analyseselskapet Vessel Value beregner verdien av rederiets flåte av LNG-tankere til fire milliarder USD.

Adriano Knutsen
LNG-tankeren Adriano Knutsen inngår i Knutsens flåte.

Tallene inkluderer skip under bygging. Etter dagens kurs utgjør fire milliarder USD nær 35 milliarder kroner.

Størst i verden er det japanske gigantrederiet MOL (Mitsui O.S.K. Lines) tett etterfulgt av japanske NYK Line (Nippon Yusen Kaisha) som for øvrig også har et 50/50 partnerskap med Knutsen i bøyelast (KNOT Offshore Partners) og er medeier i enkelte LNG-tankskip. De to japanske rederienes samlede flåte utgjøres av 86 LNG-tankere til en verdi av 14 milliarder USD.

Etter MOL og NYK kommer Maran Gas Maritime og Qatar Gas Maritime før Knutsen med sine 27 skip.

Etter Knutsen kommer russiske Sovcomflot.

I antall skip er Norge samlet på en sjetteplass i verden og i verdi av skipene på en sjuendeplass.

Knutsen O.A.S. Shipping gikk inn i LNG-tank tidlig i vårt århundre med utgangspunkt i lang erfaring innen oljetankfart, ikke minst bøyelast. Rederiet tok sine første leveringer innen LNG-tankskip i 2004 med stortankeren Bilbao Knutsen og den lille LNG-tankeren Pioneer Knutsen.

Vessel Value skriver at LNG (naturgass) utgjør en bro i det grønne skiftet fra fossil energi til nullutslipp og at dette gir gode markedsutsikter for rederiene innenfor LNG-tankskip.

(Tekst SMe. Foto Knutsen O.A.S. Knutsen)