Ser muligheter i en åpen region

Grete Møgster har 25 år bak seg i Stavanger, men opplever Haugalandet og Sunnhordland som åpnere. Hun er ny styreleder i Bifrost Tug. - En liten, fremoverlent og modig bedrift som setter seg ambisiøse mål, sier hun.

Grete Møgster
Grete Møgster

– Og hva mer er Bifrost Tug?

– Bifrost Tug arbeider i nært samarbeid med Daafjorden Slip på Stord. Steinar Andersen er daglig leder både i Daafjorden Slip og Bifrost Tug. Førstnevnte driver med vedlikehold og reparasjoner av veteranbåter. Sistnevnte er et innovasjonsselskap med klimavennlige patetenter tilpasset maritim næring, forklarer Grete Møgster.

Hun har selv sine røtter på Bømlo og i Austevoll. Sammen med brødrene sine drev faren rederiet Rynes Shipping fra Finnås på Bømlo. Moren seilte en periode om bord i bøyelasteren Hanna Knutsen på 90-tallet.

– Søsteren min og jeg var ofte med far i europeisk fart da vi var barn, smiler Grete Møgster.

Hun heller mye mot gründerskap og vil gjerne bidra til det grønne skiftet i maritim næring.

– Bifrost Tug har tatt patent på en ny isbryter. Jeg vet at denne er blitt omtalt hos Maritimt Forum tidligere. Nå er vi i en ny fase med videreutvikling. Innovasjon Norge er fortsatt med, foruten at vi har fått VRI-midler og støtte fra Validé på Haugalandet. NORCE i Haugesund bidrar med dokumentasjon. Dessuten nyter vi godt av Skattefunn, sier Grete Møgster.

Et viktig poeng for henne er at isbryterteknologien som Bifrost Tug utvikler, vil føre til reduserte utslipp.

- Det dreier seg om en isbryter som kan monteres framfor baugen på i prinsippet hvilket som helst fartøy, men tanken er først og fremst taubåter. Daafjorden Slip har allerede bygget en slik taubåt, TB «Daafjord», og nå bygges en ny og større, TB «Liam». Båtene er små og økonomiske i drift, men med stor trekk-kraft og effektivitet. Dette sparer miljøet, sier Møgster.

I tillegg holder Bifrost Tug på med utviklingen av blant annet en slepekrok som skal gjøre slepeoperasjonene sikrere og et høyderor (Flap) som skal gjøre slepeoperasjoner primært, men også andre operasjoner på sjøen, mer økonomiske og mer miljøvennlige.

– Som sagt opplever jeg Haugalandet og Sunnhordland som en åpnere region enn Stavanger, men dette sagt, må jeg nok si at pandemien har gjort salgs- og markedsarbeidet vårt krevende de siste par årene. Vi ønsker oss fysiske kundemøter med flere i den regionale maritime klyngen, men dette har ikke vært så lett å få til den siste tiden, avslutter Grete Møgster.

(Tekst og foto SMe)