Heller cruise her enn der

Sigurd Enge i Bellona gav kommunepolitikerne i Haugesund noe å tenke på. – Om Norge sier nei til cruiseskipene, går de et annet sted, sa han.

Sigurd Enge
Sigurd Enge i Bellona.

Bystyret i Haugesund har hatt et ønske om å bli bedre informert om cruisenæringen. Byen og regionen har sett en eksplosiv vekst i antallet besøkende cruiseskip og cruiseturister. Grunntonen i både byen som på Haugalandet for øvrig, har vært positiv til dette, men det er blitt stilt spørsmål omkring miljøbelastningen. Derfor var en rekke innledere fra reiselivsnæringen, cruisenæringen spesielt og miljøbevegelsen inviterte til rådhuset for å møte lokalpolitikerne.

Sigurd Enge poengterte at det arbeides med teknologiutvikling i cruisenæringen og at forutsetningene er gode i Norge for å få beveget næringen i klimavennlig retning.

– Det nytter ikke bare å være imot noe. Det hjelper ingenting, sa han.

Lederen av Destinasjon Haugesund & Haugalandet, Vigleik Dueland, viste til at cruiseturistene i år vil legge igjen 220 millioner kroner i regionen. Nina Kaltwasser og John Karsten Hustveit i Åkrafjorden Oppleving fortalte om hvor stor betydning turistene har for lokalmiljøet deres.

– Cruise er nok et plussregnskap økonomisk for Haugalandet, men må også bli det i miljøregnskapet, sa Enge. Han viste ikke bare til mer klimavennlig fremdrift for cruiseskipene, men også blant annet til landstrømløsninger, elektrifisering av bussene som tar turistene ut i regionen fra cruisehavnen på Garpeskjær og til en miljøvennlig infrastruktur samlet sett.

Havnene i Kristiansand, Bergen og Ålesund tilbyr landstrøm for cruiseskip. Karmsund Havn skal etter planen kunne tilby landstrøm til cruiseskipene fra april i år.

(Tekst og foto SMe)