Nyheter
Nyheter
-
EUs regelverk må fremme blågrønn omstilling
EUs foreslåtte regelverk for bærekraftig finans vil kunne gi et skudd for baugen for videre grønn omstilling av skipsfarten og Norges posisjon som en ledende maritim nasjon.
-
Klimaplanen: gode ambisjonene som må følges opp med sterke virkemidler
Fredag 8. januar la regjeringen frem forslag til hvordan Norge skal nå klimamålet i Paris-avtalen og samtidig skape grønn vekst.
-
Regjeringen forlenger permitteringsordningen til 1. juli
Regjeringen foreslår å utvide permitteringsordningen og forlenge retten til dagpenger frem til 1. juli.
-
Maritimt Forums arbeid i pandemiåret 2020
2020 ble et særdeles krevende år for den norske maritime klyngen. Maritimt Forum har bidratt til bedre rammevilkår og krisetiltak.
-
Senterpartiet foreslår maritim pakke på 2,9 milliarder
- I sitt alternative statsbudsjett fremmer partiet forslag av stor betydning for maritim næring, sier Ivar Engan i Maritimt Forum.
-
Kjemper for nettolønn og norske sjøfolk
– Nettolønnsordningen har vært ekstremt viktig for å bevare kompetanse og norske sjøfolk.
-
Søkerne må gjerne raske på
Olje- og energiminister Tina Bru har besvart stortingsrepresentant Terje Hallelands spørsmål om raskere fremdrift av konsesjonsprosessen for realisering av havvindprosjekter.
-
- Staten må ta et større ansvar
- Vi i Ap mener at staten må ta et større ansvar for å lykkes med det grønne skiftet og for å komme igjennom korona-krisen.
-
EU med ambisiøs strategi for havenergi
I et rykende ferskt strategidokument kommer det frem at EU-kommisjonen ser for seg investeringer på 800 milliarder EURO i energi fra havet frem mot 2050.
-
Også SV med milliard til maritim næring
SV vil i sitt alternative budsjett for 2021 bruke 1,4 milliarder kroner i en krisepakke til maritim sektor.
-
Hvordan dekke kommunikasjonsgapet i sjøfarten?
Shortsea Promotion Centre og Maritimt Forum har denne høsten gjennomført en nasjonal vareeier undersøkelse, med bakgrunn i regjeringens mål om godsoverføring fra vei til sjø og bane.
-
Krisetid gir også muligheter: - Viktig å styrke vår posisjon innen grønn skipsfart
Konserndirektør i Sparebanken Vest, Ragnhild Janbu Fresvik, trer ved nyttår inn i Maritimt Forum-styret. Hun er opptatt av at krisetid også gir muligheter.
-
Regjeringen la frem nye støtteordninger: Viktige bidrag til maritim næring
Regjeringen lanserte i dag nye støtteordninger for næringslivet. Maritim næring vil dra nytte av en ordning for dekning av smittevernkostnader, samt en kompensasjonsordning for faste kostnader.
-
Fremskrittspartiet og Arbeiderpartiet har lyttet til den maritime næringen
Både Fremskrittspartiet og Arbeiderpartiet prioriterer å styrke maritime næringer i sitt alternative budsjett. Begge partiene forslår å innføre aktivitetsfremmende tiltak og styrke nettolønnsordningen
-
Kald vinter i offshore
Ifølge meglerhuset Hagland Shipbrokers blir vinteren kald i offshore med mye både kaldt og varmt opplag. Covid19 gjør det ikke mindre krevende.
-
Enklere, men ikke bedre støtteordning
Den nye ordningen vil nok ikke gi veldig mye økt aktivitet ved verftene, eller føre til en grønnere skipsfart.
-
Maritim ambassadør møtte Senterpartiet for å snakke om nettolønnsordningen
Mandag 26.10 møttes Jan-Rune Smenes Reite og partileder Trygve Slagsvold Vedum, Senterpartiet for å ta en prat om nettolønnsordningen.
-
Vedum: - Sp vil legge press på regjeringen
- Det regjeringen har kommet med av hjelp til maritim næring igjennom krisen, er alt for svakt, sa Sp-lederen under besøk til maritim klynge i Nordvest.
-
Vi gjenopptar møtevirksomheten - presentasjoner
-
- Regjeringen driver med piratvirksomhet
Både Fremskrittspartiet, Senterpartiet og Arbeiderpartiet er kritiske til regjeringen og forslaget om å svekke rammevilkårene for norske sjøfolk
-
Store muligheter for havvind i Norge
Flytende havvind kan bli nesten like stort som olje og gass for leverandørindustrien, ifølge en ny rapport. MEN det er avgjørende med gode rammebetingelser for å realisere potensialet.
-
Forsterker krisen i maritim næring
En samlet maritim næring er svært skuffet over forslag til Statsbudsjett for 2021.
-
- Svekker rammevilkårene for norske sjøfolk
En samlet maritim næring har skrevet brev til Finanskomiteen og Næringskomiteen.
-
Kutt i nettolønn – et svik mot maritim næring
Regjeringen foreslår i statsbudsjettet for 2021 å sette et makstak for flere av modellene under refusjonsordningen for sysselsetting av norske sjøfolk, også kalt nettolønnsordningen.
-
Maritim slagkraft i 30 år
Den 18. april 1990 samlet det maritime Norge seg i Oslo for å etablere Maritimt Forum. Etter utflagging og kampen rundt NIS på 80-tallet, var det tid for å samle kreftene.
-
Koronakrisen rammer maritime kadetter
Til tross for offshorekrisen har rederiene de siste årene klart å finne kadettplasser til alle søkerne, men nå stopper det opp. – Vi oppfordrer til dugnad, men er bekymret, sier Vivian Jonsson.
-
Skjebnetid for den maritime klyngen
Maritim næring står i dyp krise, men har også enorme fremtidsutsikter. Viktige krisetiltak må på plass for å kunne utnytte det fremtidige potensialet.
-
NHO-rapport: – Krisen er foran oss
I en ny rapport fra NHO varsler rundt én av fem bedriftsledere at de tror krisen for norsk næringsliv vil forverres. NHO-sjefen og styreleder i Maritimt Forum sier til VG at to krav må innfris.
-
Dagbladet «Børsen» slår opp skrekkvarsel
«Brenner under føttene» lyder overskriften. - Det er mange som ber om tiltak. Vi skal ikke bære havre til døende hester, men verftene har absolutt ei framtid, sier Ivar Engan til avisen.
-
Første lakselast til London
MS Vega Vela har første gang satt kursen mot London frå Vestlandet med laks frå Bremnes Seashore. North Sea Container Line bryt nye sjøvegar.
-
Regjeringa lanserer "Langskip" for fangst og lagring av CO2 i Noreg
- Karbonfangst og lagring vil redusere utslipp, skape jobbar og gjere oss verdsleiande på teknologi, seier stortingsrepresentant Liv Kari Eskeland (H).
-
Ny NIS-rekord for skipsregistrene
Stadig flere skip seiler under norsk flagg. På to og et halvt år har den NIS-flaggede delen av den norske utenriksflåten økt med 16 prosent til 688 fartøyer. Stavanger ligger på 3. plass