- Havbruksnæringen vil vokse

Ukens bedrift: Møre Maritime

- Vi tror havbruksnæringen har en gyllen framtid. Verden trenger mat, og matproduksjon i havet er mye av løsningen, sier daglig leder i Møre Maritime, Svein K. Waagbø.

Img 0436

- Vi tror havbruksnæringen har en gyllen framtid. Verden trenger mat, og matproduksjon i havet er mye av løsningen, sier daglig leder i Møre Maritime, Svein K. Waagbø.

Møre Maritime i Kristiansund er et skipsteknisk konsulentfirma som utvikler design og konstruksjonsunderlag. De har erfaring med mange skipstyper, både for gjennomføring av nybyggingsprosjekter og ombygginger. Men det er mot havbruksnæringen har Møre Maritime utviklet flest design og arbeidstegninger til spenstige fartøy, som slaktebåter, levendefisk fartøy, forbåter, lektere og servicefartøy.


- Vi fokuserer på havbruksfartøy. Mye spennende skjer i dette segmentet. Trolig er vi bare i starten på en boom innenfor matproduksjon i havet, sier Waagbø.

Knoppskyting fra Umoe Sterkoder

Verftet Umoe Sterkoder i Kristiansund bygde verdens største fiskebåt på 145 m, men verftet ble lagt ned i 2002. Svein K. Waagbø og et par andre fra verftet ville videreføre designkompetansen fra verftet og etablerte da Møre Maritime. De startet med fem ansatte og leverte arbeidstegninger til andre designselskap og verft. Under finanskrisen i 2008, ville kundene gjøre mer av jobben selv og Møre Maritime bestemte seg for å satse på egne design. Siden da har selskapet levert design og produksjonsunderlag til mange nybygg, alle prototyper og de fleste til havbruksnæringen.

I 2011 kjøpte Møre Maritime opp skipskonsulentselskapet Atlantconsult Marine AS, som ble etablert i 1977, Atlantconsult er spesielt kjent for å ha designet over halvparten av forrige generasjon brønnbåter i tillegg til mange andre fartøytyper. Det nye Møre Maritime har i dag 15 ansatte. I tillegg har de samarbeid med et designselskap i Kroatia noe som gir kapasitet til mange nybyggprosjekt på samme tid.

Strategi for vekst

- Vi har en strategi for kontrollert vekst, først og fremst innen havbruksnæringen. Det er her vi ser det største markedet i de nærmeste årene. Fram mot 2025 ser vi for oss at vi har 25 ansatte, sier Waagbø.

I 2017 leverte selskapet fire nye design, to brønnbåter, et servicefartøy og et slaktefartøy. Sistnevnte var verdens første nybygde slaktebåt bygd i Tasmania for australsk rederi. Nå i 2018 er det seks fartøy i ordreboka; to store enskrog servicebåter og en servicekatamaran for havbruk, to tarefartøy og ett fiskefartøy. I tillegg er Møre Maritime med på flere ombyggingsprosjekter, også offshorefartøy som bygges om til havbruk.

- Vi er involvert i flere forprosjekter på nye havbruksfartøy og tror flere av dem vil føre til kontrakt.

Havbruksklynge

Havbruksnæringen har utviklet seg til å bli en klynge i Nordvest, ikke helt ulikt den vi har sett i offshore i mange år. Når for eksempel Fiskerstrand Verft leverte brønnbåten Gåsø Jarl i 2017 til Frøy Rederi, er mye av utstyret fra regionen: fiskeutstyrspakke til Cflow, utstyr fra Triplex og Redox på Averøya, Helseth og Heimdal (Nogva) i Molde, og med design fra Møre Maritime. Pris: rundt 350 millioner kroner.

Gåsø Jarl er bare ett av mange eksempler på at flere lokale selskaper står bak en mengde leveranser til havbruksfartøy. Slik er det også når rederiene velger å bygge båten i utlandet.

Tar vi med at to av verdens største brønnbåtrederi, Sølvtrans og Rostein, hører hjemme i Møre og Romsdal, underbygges det faktum at en havbruksklynge har vokst seg fram i fylket.

Taredyrking

Et helt nytt segment i havrommet er taredyrking. Møre Maritime tok initiativet til verdens første rendyrkede fartøykonsept for industriell taredyrking. Med støtte fra Forskningsrådet på 8,7 millioner kr skal Møre Maritime sammen med SINTEF og et konsortie av bedrifter, de fleste fra Nordmøre, utvikle den nye fartøytypen.

Nå har biomarine-selskapet Nutrimar på Frøya inngått kontrakt med Fosen verftet om bygging av to neste generasjon tarefartøy med design fra Møre Maritime.

- Det skal bli stas å se denne nyskapningen i drift neste år. Den er ikke mer enn 15 m lang, men er nesten like bred. Tare kan være begynnelsen på enda et nytt eventyr i havet, sier Waagbø.

Resultater

Omsetningen til Møre Maritime svinger fra år til år ut fra timing på kontrakt og levering. I 2016 var omsetningen på rundt 20 millioner kr, i 2017 var den halvert mens i 2018 vil omsetningen bli på rundt 25 millioner kroner.

SWOT-analyse for Møre Maritime

Styrker:

  • Lokalt eierskap, uavhengige
  • Ansattes kompetanse
  • Kan produksjon
  • Beliggenhet, havbruksklynge i nabolaget
  • Godt omdømme – kundene kommer tilbake

Svakheter

  • Liten organisasjon, foreløpig

Muligheter

  • Vekst i havbruksnæringen
  • Offshore farming
  • Taredyrking

Trusler

  • Overoppheting av markedet
  • For mange aktører, flere har konverterer til havbruk etter offshore-krisa

Flere nyheter