REV Ocean: Redder havet i ren luksus

Svart og brun og litt unnselig ligger REV Ocean til kai ved Vard Brattvaag. Denne farkosten skal bli alt annet enn liten og stusselig. Her skal det foregå førsteklasses forskning på luksusklasse.

1222

Kapteinen som følger byggingen og får ære av å ta skipet ut først, er Nils Baadnes, eller kort og godt «Captain Nils», som han kalles på verftet

Han ser store framskritt dag for dag på det 182,9 meter lange skipet. Det er relativt smalt, bare 22 meter. – Det er designet for god drivstofføkonomi, sier Baadnes til Teknisk Ukeblad.

Over 500 i arbeid

– Det er over 400 mennesker i arbeid samtidig om bord. Det er utvikling hele tiden, sier Baadnes.

Akkurat da han har sagt det kommer Vards Brattvaags prosjektleder forbi:

– Nå er vi oppe i litt over 500 og har planer om å øke litt til, sier han.

Maskinsjef Trond Kjersem er stolt og glad over å få være med på REV Ocean-byggingen.

– Dette er et banebrytende skip. Det designes nærmest ettersom det bygges, for få med det nyeste og beste, sier Kjersem.

Han skulle gjerne sett at det var litt bredere enn 22 meter.

– Det blir veldig tettpakket med alt vi skal ha om bord av moderne forsknings- og laboratorieutstyr, sier Kjersem.

Baadnes og Kjersem skal alternere med kaptein Elin Askvik og maskinsjef Aage Linningsvoll. REV Ocean har også plukket ut noen av de andre offiserene. Flere følger og skal begynne i løpet av første kvartal 2020.

Den 26. september ankom skroget verftet etter drøye tre ukers tauing fra Tulcea i Romania. Allerede 20. mars 2020 skal skipet ifølge planen være ferdig utrustet og klar til å kunne seile.

I tillegg til alt marint utstyr, skal 12 laboratorier være ferdig utrustet og all forskningselektronikk og utstyr være installert og klart for bruk.

Akterdekket på nivå tre skjuler i tillegg et avansert og stort trålskipsarrangement – som kan trekkes inn under dekk og skjules. REV Ocean skal ikke se ut som et fiskefartøy, men samtidig ha alle funksjoner til å tråle på store dyp.

Luksuskipsdesigner Espen Øino har stilt Seaonics på store prøver. Selskapet, som også er eid av Vard, har utviklet og levert vinsjer og trålerutstyret som kan skyves ut så det stikker ut over hekken. Etter bruk trekkes alt inn og delvis foldes for å skjules bak cruiseskipsfasaden.

– Det er elegant og samtidig funksjonelt, sier Kjersem.

Tre dekk gjenstår

Når skipet seiler for egen maskin fra Brattvaag – etter planen 20. mars, - ferdig testet og godkjent og sertifisert, går turen til Lloyd Werft i Bremerhaven i Tyskland. I Brattvaag skjer det svært lite på dekk 5, 6 og 7.

– Det overlater vi til tyske spesialister som kan sikre topp «finish», sier Kjersem.

For dem som har penger til overs, kan skipet by på et eventyr i uovertruffent luksuriøse omgivelser – og med temmelig god samvittighet. De er med på å betale for at REV Ocean kan få nytte av «state of the art» laboratorier, forskningsutstyr og alt annet teknisk «snacks» fra øverste hylle.

Rundt om i skipet er laboratorieutstyr og benker i ferd med å monteres. Det er liten tvil om at det blir gode forhold for forskere, som også kan bruke arbeidsrom, kontorer og et auditorium med plass til 36 personer.

Professor Asgeir Sørensen ved NTNU har vært sentral i spekking av laboratorier og forskningsdelene av fartøyet.

– Dette er slett ikke ferdig spekket som forskningsfartøy. Vi har lagt vekt på fleksibilitet med tanke på å ta om bord nytt utstyr, både for å være topp moderne og får at brukeren skal kunne ta om bord og få testet sitt utstyr, sa Sørensen til TU da prosjektet ble presentert første gang.

– Laboratorieutstyret er ømfintlig for støy og vibrasjon. Det er lagt ned vanvittig mye arbeid for å redusere støy til sjø og til og mellom ulike rom og avdelinger i skipet, sier Kjersem.

Han tar oss med til et uferdig kontrollrom. Derfra skal han holde styr på Wärtsilä 8L26-motorer som produserer 2.520 kW ved 900 RPM, 690v 60Hz med generatorer fra AVK. Ingeteam fra Spania har levert generatorer, elektromotorer og hybrid framdriftssystem.

Skipet har elektriske fremdriftsmotorer direkte koblet på propellakslene. El-motorer er fleksibelt opplagret og sammen med akslingsløsningen gir dette minimale utslipp av støy og vibrasjoner til omgivelsene.

Propellen er trinnløs, vribar og levert av Kongsberg Maritime, eller Rolls-Royce Kamewa, som de het da bestillingen ble gjort.

Molde-bedriften Brunvoll har levert thrustere på 880 kW, hvorav en er foran baug, en akter og opptrekkbar. Skipet kan ligge dønn i ro bare med propellkraft, det vil si dynamisk posisjonering, DP; men uten å ha DP-klasse. En batteripakke på 3 MWh fra Spear Power Systems vil brukes både til å ta toppbelastning (peak shaving) og kunne sikre nok kraft til DP-operasjoner og til utslippsfri seiling i noen tidsperioder i sårbare farvann.

Hugin, ROV og ubåt

Skipet har en stor ROV-hangar med moonpool på hele 7,7 x 5 meter. Gjennom moonpoolen kan forskningsutstyr, som fjernstyrte enheter (ROV-er) og den autonome farkosten Hugin, settes ut i all slags vær. Rev Ocean har bestilt en Triton 7500 ubåt og ROV fra Kystdesign.

Skipet har imponerende store luker på begge sider av skipet, som ga designerne utfordringer med tanke på styrke og stivhet i skroget. Imellom er det en stor hall for en rekke typer utstyr, som kan settes ut over rekka via sinnrike og avanserte LARS-systemer (launch and recovery system).

– Det er ikke vanlig hyllevare-LARS, men spesialdesignet av Øino i samarbeid med Seaonics. Det er lagt mye vekt på det visuelle. Det skal ikke se ut som et forskningsskip, men mer som et ekspedisjonsskip, sier Kjersem.

Ett av de beste eksemplene på det er trålerdekket som er «kamuflert» når det ikke er i bruk. På øverste dekk er det også stålkonstruksjoner som har lite annen funksjon enn å videreføre linjer og se vakkert ut.

Skjult tråledekk

Kapteinen og maskinsjefen omtaler fartøyet som mer enn et kinderegg – det er både et luksus ekspedisjonsskip og yacht, et forskningsfartøy og en fiskebåt.

«Fiskebåten» kan tråle i alle lag og helt ned til 3.000 meter, og fiske og ta prøver av biomasse i alle lag av havet, helt ned til 6.000 meter. Det betyr avanserte vinsjsystemer, store tromler og lange tau. Skipet har en 30-tonnskran med fibertau.

Alle el-drevne vinsjer er sentralisert i et rom under dekk med klima og temperatur som er gunstig for fibertau. Samling av vinsjer og el-motorer i ett rom gjør vedlikehold og service enklere.

Det store akterdekket har plass til containere med utstyr for testing og mobile laboratorier.

Tøff tidsplan

Skipet REV (Research Expedition Vessel) eies av Rosellinis Four-10, som igjen eies av Kjell Inge Røkke og hans familie. REV Ocean med Nina Jensen ved roret, skal drifte skipet på «non-profit»-basis.

Da REV Ocean ble presentert i 2017, var planen at skipet skulle vært ferdig utrustet ved Vard Brattvaag høsten 2019 og seilt til Romania for siste finpuss. I stedet gikk turen fra Romania til Brattvaag i september, med Tyskland som destinasjon for siste utrustning neste år.

Yachtinteriøret med ekstra høye krav til finish skal monteres ved Lloyd Werft i Bremerhaven. I tillegg til forskningsskip, skal REV Ocean også fungere som ekspedisjonsskip der det er mulig å leie seg plass om bord i en eksklusiv seilas.

Forskningsoppdragene avgjør destinasjoner. REV Ocean har etablert en uavhengig forsknings- og innovasjonskomite som er med og velger ut forskningsoppdrag. Det kan hjelpe å ha penger, men forskningsoppgavene til beste for havet har prioritet.

– Skipet skal også leies ut og være en flytende og omreisende tenketank for haventusiaster og filantroper, sier Jensen.

REV Ocean ser at tidsplanen ved Vard Brattvaag kan skli litt ut på tid og opprinnelig estimat. Det verken overrasker eller bekymrer. Poenget er å få et fartøy som ingen andre kan matche.

– Det er ingen grunn til bekymring. Det er blitt et atskillig mer komplekst og sammensatt prosjekt og skip underveis. Vi har kanskje underestimert hvor krevende det var å få inn alt det nye og fantastiske utstyret. Men dette blir et utstillingsvindu for norsk maritim teknologi og forskningsutstyr og en plattform for videreutvikling av løsninger vi trenger for å ta vare på økosystemene i havet, sier Jensen til TU.

REV - Research Expedition vessel

Verft: Vard

Eier: Rosellinis Four-10

Lengde: 182,9 meter

Bredde: 22 meter

Dypgang: 5,4 meter

Bruttotonn: 16.000

Kraftforsyning: 9,6 eMW

DNV GL-klasse: 1A1 Passasjerskip, Ice 1C, Clean Design, m.m

Motor/generatorer: 2x2.400 KW Caterpillar C280-8/2x3.200 kW.

Framdrift: 2x4000 mm 5-bladet CPP (kontrollerbar pitch)

Tunnelthrustere: 1x880 kW CP akter/1x880 kW i baug/ 1x880 kW nedsenkbar azimut forut

Maks hastighet: 17 knop

Sonaroperasjon: 11 knop

Biomasseinnhenting: 2 knop

Sengeplasser: Forskning: Mannskap 40/Forskere 60

Ekspedisjon: Mannskap: 30. Forskere: 24. Passasjerer: 36

Forskningsutstyr:

Moonpool: 7,7 x 5 meter LARS - launch and recovery system for forskningsutstyr samt Hugin AUV

2 x 35 tonn pelagisk trål. 2 x 10 m3 kapasitet. Pelagisk trål ned til 3.000 meters dyp

Droppkjøl: Sonarer, ekkolodd