Kleven skal fortsatt bygge nytt

Det skal fortsatt bygges båter på Green Yard Kleven, men først må gammel tonnasje ut av markedet.

Fedog2

Det skal fortsatt bygges båter på Green Yard Kleven, men først må gammel tonnasje ut av markedet.

– Vi driver først og fremst med resirkulering. Vi ser en mulighet innen resirkulering i framtida som blir anderledes enn det som er gjort til nå. Ved å ta resirkulering av skip hjem til Norge gir mange fordeler. Vi må ta ut del for del, sortere, resirkulere og logge hele kjeden av avfallet, sa Hans Jørgen Fedog daglig leder og styreleder i Green Yard under GCE Blue Maritime sin klyngekonferanse torsdag.

Det betyr ikke at de gir opp nybygging av skip ved Kleven. Ifølge Fedog skal de ha flere bein å stå på til enhver tid.

– Motoren er resirkulering, men vi skal også drive med andre ting, som engineering, nybygging, ombygging og modifikasjon. Det å være opphengt i en eneste ting er livsfarlig, fortalte Fedog på konferansen.

Han ser for seg at det etter hvert kommer en bølge med blant annet offshorefartøy som skal ut av markedet, og at det etter hvert vil bli rom for nybygginger.

– Først må gammel tonnasje ut av markedet, så vil det komme nybygg. Det er jeg overbevist om. Det vil bli bygget offshorebåter igjen, sa Fedog.

Han mener at de med oppkjøpet av Kleven har Green Yard sikret seg en betydelig økning av kompetanse.

– Vi vil optimalisere Kleven-organisasjonen for å drive effektivt innen flere segmenter. Vi skal beholde kjernekompetansen, for den trengs også innen resirkulering, som i praksis er å reversere byggeprosessen.

Det blir viktig for Green Yard Kleven er å selge plattform forsyningsskip (PSV)-skroget som ligg ved verftet. Et norsk rederi i dialog med Kleven opp et mulig kjøp av skroget.