Nyheter
Nyheter
-
Fikk 3 millioner til pilotprosjekt
Institutt for maritime studier ved HVL skal i gang med et pilotprosjekt for integrert praksis i nautikkstudiet. SNMK stiller opp.
-
Eskeland delvis fornøyd med statsrådens svar
Stortingsrepresentant Liv Kari Eskeland (H) stilte spørsmål til olje- og energiministeren og har fått svar.
-
Moderne havner debatteres på Haugesundkonferansen
Norske havner er i rask utvikling. Stikkord er bærekraft, digitalisering, organisering, eierskap og finansiering. Og mer til. Haugesundkonferansen tar tempen!
-
Høgre krev svar frå regjeringa i havvind
Liv Kari Eskeland sit no i transportkomiteen på Stortinget, men sat i førre periode i energikomiteen. Ho kjem uansett frå Sunnhordland og vil vere pådrivar i havvind.
-
FrP vil fjerne taket i nettolønnsordningen
– Vi aksepterer ikke at Støre-regjeringen faktisk styrker ordningen. De styrker den bare i forhold til Solberg-regjeringens forslag. Vi vil mer enn dette, sier Terje Halleland.
-
Fornying av offshoreflåten
Maritimt Forum har foreslått at det etableres et resirkuleringsfond for offshorefartøy. Werner Dagsland i Advokatfirmaet Eurojuris Haugesund støtter helhjertet initiativet.
-
Gratis kurstilbud for deg i maritim næring
Det har vært ny utlysning for maritimt bransjeprogram hvor universiteter, høyskoler og fagskoler har vært invitert til å få finansiert studier og kurs. Her er mye spennende!
-
Rederiprofiler kommer til Haugesundkonferansen
En bedriftsleder med lang fartstid i lederposisjon og to med noe kortere fartstid helt i rederitoppen stiller på scenen.
-
Fiskeri- og havministeren til Haugesundkonferansen
Fiskeri- og havminister Bjørnar Skjæran kommer til Haugesundkonferansen i februar neste år. Han har ansvaret for regjeringens maritime politikk.
-
Grønn flåtefornyelse i sakte fart
Innen 2030 skal utslippene fra innenriks sjøfart og fiske i Norge halveres, men det går alt for sakte.
-
Oppgradert til Arena Pro
Norwegian Offshore Wind Cluster har vært en suksess siden klyngen ble tilkjent Arena-status i 2018. Nå har havvindklyngen blitt oppgradert til «business».
-
Knut Arild Hareide blir ny sjøfartsdirektør
Tidligere samferdselsminister og KrF-leder Knut Arild Hareide er av Kongen i statsråd i dag utnevnt som direktør for Sjøfartsdirektoratet for en åremålsperiode på seks år.
-
Fride Solbakken utnevnt til honorær konsul for Sør-Afrika
Utnevnelsen ble gjort av ambassadør Ramokgopa. Solbakken er til daglig leder for Maritim Forum for Stavangerregionen. Som konsul dekker hun Rogaland.
-
Forventninger til budsjettforhandlingene på Stortinget
Maritimt Forum har forventninger til at tilskuddsordningen for norske sjøfolk styrkes ytterligere, og at en satser enda mer på grønne maritime løsninger.
-
Ny regjering reverserer kutt i nettolønnsordningen
Støre-regjeringen foreslår å øke det maksimale nivået i tilskuddsordningen for sysselsetting av sjøfolk til 220 000 kroner per sysselsatt, og bevilger over 2,2 milliarder kroner til ordningen.
-
Maritim reise for statsråd Bjørnar Skjæran
Statsråd Bjørnar Skjærans første reise som fiskeri- og havminister ble maritim: Til Ålesund, Hareid og Ulsteinvik
-
Maritim21-strategien kommer opp på Haugesundkonferansen
Som en strategi for forskning, utvikling og innovasjon for den maritime næringen, vil Maritim21 komme til å definere havnasjonens fremtid.
-
Fiskeri- og havminister Skjæran får hovedansvar for maritim politikk
Fiskeri- og havminister Bjørnar Skjæran (Ap) får ansvaret for kystforvaltning, maritim politikk, grønn skipsfart og koordineringen av det nasjonale havarbeidet.
-
Skal kartlegge fremtidens kompetansebehov
Digitalisering og ny teknologi endrer maritim næring. Hvilken kompetanse vil det bli behov for i fremtiden og hvordan må bedriftene innrette seg for å tilpasse seg morgendagens arbeidsliv?
-
Fra Stortinget til den maritime industrien
Tidligere stortingspresident, statsråd og stortingsrepresentant Dag Terje Andersen blir spesialrådgiver for Maritimt Forum på konsulentbasis.
-
Sentrale statsråder for maritim næring
14. oktober presenterte statsminister Jonas Gahr Støre statsrådene i ny regjering. Her får du en oversikt over de mest sentrale statsrådene for maritim næring
-
Støre-regjeringens maritime politikk
Her kan du lese mer om Støre-regjeringens konkrete tiltak og politiske ambisjoner som har særskilt betydning for maritim næring.
-
Store maritime ambisjoner
Satsing på norske sjøfolk og rederier, høy aktivitet i hele den maritime klyngen, dekarbonisering og digitalisering er stikkordene som preger de maritime ambisjoner i den nye regjeringserklæringen.
-
Skuffende avskjedshilsen fra Solberg-regjeringen
Regjeringen foreslår store kutt i tilskuddsordningen for norske sjøfolk. En ordning som også er helt avgjørende for det grønne maritime skiftet.
-
Skeiv til sjøs
2022 er skeivt kulturår, og Haugesundkonferansen retter søkelyset mot mangfold. Hva vet vi om homofile kvinner og menn på sjøen? Er maritim næring åpen for likekjønnet kjærlighet?
-
10 Women to Watch 2022
Kjenner du noen unge flinke ansatte eller kolleger i den maritime næringen som fortjener et plass på listen? Fristen er 01.11.2021! Send inn dine nominasjoner i dag!
-
Historisk avtale: Solstad resirkulerer sju skip hos Green Yard i Norge
Ifølge en børsmelding regnes ikke skipene å være av strategisk interesse.
-
- Det har gått bedre enn fryktet for maritim næring
Ny prognoser viser at aktiviteten i maritim næring falt mindre i 2020 enn fryktet for et år siden. Det ventes likevel 4100 færre maritimt sysselsatte ved utgangen av 2023 enn ved inngangen til 2020.
-
Store maritime forventninger til ny regjering
Maritim Forum forventer at den nye regjeringen følger opp den offensive maritime politikken de argumenterte for i opposisjon og i valgkampen.
-
Ønsker en aktiv maritim politikk fra den nye regjeringen
Maritimt Forum har gitt innspill til ny regjeringsplattform.
-
Gratis kurs innen maritim bransje
Ønsker du å styrke din kompetanse innen digitalisering, ny teknologi, informasjonssikkerhet eller nye operasjonsmønstre? Nå har du muligheten
-
Frykter klimabrems etter Enova-kutt
Enova besluttet i mars å avvikle støtteordninger for elektrifisering av den norske offshoreflåten. Konsekvensene blir mindre klimavennlig teknologi.