Undersøkelsen har kartlagt hvor vareeierne søker etter informasjon, og hva som ble vektlagt før og ved valg av transportleverandør. Denne innsikten danner grunnlag for bedre å forståelse av kvalitetskravene sjø-transporten som tilbyder må tilfredsstille, og hvordan næringen må jobbe med kommunikasjon som besvarer vareeiers behov.
Vi mener nøkkelen til å lykkes med godsoverføring er å etablere en bedre forståelse av oppfatninger og beslutningsprosessen til de som bruker og bestiller transport, nemlig vareeiere. - Vivian Jonsson, Rådgiver Maritimt forum
Svarene kommer fra 76 vareeiere fordelt over hele landet innenfor 8 ulike industrier. Respondentene er segmentert etter hvilken transportform de benytter på majoriteten av godset. Hele 74% av respondentene defineres som vei-kunder, med majoriteten av sitt gods som fraktes med denne transportformen.
Flertallet av respondentene indikerer at beslutninger baseres i stor grad på kjente informasjonskilder og tilgjengelighet på relevant informasjon. Hele 66% av vareeierne innhenter informasjon fra eksisterende og store kjente leverandører. Informasjonskilder, som ikke i like stor grad promoterer sjøfarten. I tillegg har 36% av vareeierne opplevd å ikke finne relevant informasjon om sitt transportbehov. Dette informasjonsgapet gjelder i all hovedsak transportmodusene sjø- og bane. Vi i den maritime bransjen har en jobb å gjøre med å tilrettelegge informasjon som svarer ut vareeiers behov.
Undersøkelsen identifiserer ledetid, frekvens, fleksibilitet og punktlighet som de største barrierene for å skifte transportform fra vei til sjø. Undersøkelsen viser samtidig at flertallet av kundene som benytter sjø-produktet er godt fornøyd med akkurat ledetid, fleksibilitet og punktlighet.
Vi ba vareeierene om å rangere vei, sjø og bane i.h.t. 4 hovedkategorier; Omdømme, miljø, konkurransedyktighet og informasjon. Her oppfattes veitransport høyt på generelt omdømme og informasjonstilgjengelighet. Jernbane tar overraskende tronen som den mest miljøvennlige transportformen blant respondentene. Dette til tross for at miljøanalyser viser en besparelse på CO2-ekvivalenter på mer enn 60% ved å flytte gods fra vei til en intermodal kjede basert på sjø.
Med bakgrunn av funn fra denne undersøkelsen bør det kikkes nærmere på incentivordningene knyttet til godsoverføring, nærmere bestemt hvilke virkemidler som best stimulerer tilfang av konsepter som adresserer ledetid og frekvens. I tillegg har vi i den maritime bransje en jobb å gjøre med å bevisstgjøre kunden om hvilke kvaliteter de bringer til torgs. - Jørn Askvik, Daglig leder Shortsea Promotion Centre
Hvilken informasjon trenger min kunde svar på?
- Konklusjonen er at vi ser tendenser på at kommunikasjon og beslutning ikke er tilpasset mottager. Her bekrefter undersøkelsen at maritim bransje har forbedringspotensialet vis a vis vei. Det produseres mye informasjon til egen menighet. Vi må stille oss selv spørsmålet; hvilken informasjon trenger mine kunder svar på for å kunne ta en beslutning? Vi vet allerede mye om markedspotensialet, med denne undersøkelsen vet vi mer om hvilken produktkvalitet vi må levere for å kapre dette potensialet, avslutter Askvik.
Fullstendig rapport for undersøkelsen vil være tilgjengelig i siste halvdel av november.
Undersøkelsen er en videreføring av en tilsvarende analyse gjennomført for en bacheloroppgave våren 2020 i samarbeid med SPC, av studenter ved USN, Marius Aasvistad og Vivian Jonsson.