Stavanger først med LNG på cruise

Stavanger blir første havn som besøkes når P&O-Cruises i 2020 setter inn sitt første LNG-drevne cruiseskip på cruise i Nord-Europa. Søndag 17. mai 2020 kommer «Iona» på første besøk, rett fra verftet og et introduksjonscruise

Iona Foto Po Cruises
IONA Foto PO-Cruises

Med 19 anløp i Stavanger i 2020 er det klart for den største avtalen et cruiserederi noensinne har inngått med havnen for ett enkelt skip. «Ioana» skal bruke LNG som drivstoff både til havs og i havn. Det kan driftsmessig sammenlignes med Danmarksfergene til Fjord Line, men er mye større.

Etter det første anløpet er Strandkaien reservert for «Iona» 18 mandager til ut i september 2020. Med avtalen gjør både rederi og havn betydelige framskritt for at miljøavtrykket av cruisetrafikken skal bedres.

«Iona» er under bygging ved et tysk verft og leveres til rederiet rett før det første besøket i Norge. Skipet blir på 345 meters lengde, – like langt som Cunard-rederiets «Queen Mary 2». Men «Ioana» tar betydelig flere passasjerer. Normal kapasitet på 5.202 kan økes til nær 7.000 passasjerer om det er flere enn to i hver av lugarene. «Iona» blir på 183.000 brt og vil vise godt igjen hvor det ferdes. Skipet får navn etter en øy i Skottland.

Med de 19 anløpene kan skipet og dets passasjerer bety en lokal verdiskaping på opp mot 100 millioner kroner i Stavanger og regionen i 2020.

Det legges ikke opp til fylling av LNG i havnen. Rederiet har inngått avtale med et internasjonalt energiselskap om drivstoffleveranser. Om det skulle knipe med gassen, kan skipet også bruke vanlig lett drivstoff.