Får nærmere 50 millioner til hydrogenfartøy

Norled og en rekke partnere i Flagships-prosjektet har fått 5 millioner euro, tilsvarende om lag 49 millioner kroner, til to planlagte hybrid-båter.

Hydrogenferge
Illustrasjon: Norled

Skrevet av: Marie Misund Bringslid, Sysla.no

En av disse er fergen som skal settes inn på Finnøy-sambandet utenfor Stavanger, og skal settes i drift i løpet av 2021.

Midlene skal også gå til et hydrogenfartøy som skal settes i drift i Frankrike. Der skal en såkalt push båt operere for Companie Flyvial de Transport (CFT) på en av landets mest krevende elver, Rhône.

Det er gjennom EU-programmet Fuel Cells and Hydrogen Joint Undertaking at midlene blir delt ut.

Fergeselskapet meldte i november i fjor at de skulle bygge verdens første hydrogen-elektriske ferge til sambandet Hjelmeland-Skipavik-Nesvik i Rogaland, og kan dermed få to hydrogenferger.

– Norled har tatt en ledende rolle i utviklingen av nullutslippsferger. Dette innovasjonsprosjektet vil bli et viktig neste sted i demonstasjonen av maritimt brenselcelleteknologi, både operasjonelt og kommersielt. Ved å bygge på eksisterende kunnskap fra andre pågående hydrogeninitiativ rundt om i verden, vil prosjektet også bidra til en betydelig reduksjon i kostnadene for maritime brenselcellesystem, sier teknisk direktør i Norled, Sigvald Breivik.

Målet er at begge fartøyene skal gå på hydrogen produsert av fornybar energi. Driften av fartøyene vil dermed skje med null utslipp.

Betydelige investeringer
I tillegg til EU-midlene, vil skipseierne CFT og Norled gå inn med betydelige investeringer for å få realisert fartøyene.

Prosjektene skal også bidra til å bygge opp et europeiske nettverk som dekker leveransekjeder for hydrogen, skipsdesign, produksjonskunnskap og regulatorisk kompetanse.

Flagships-prosjektet består av ni europeiske partnere: Norled, CFT, ABB, LMG Marin, Ballard Europe, PersEE, VTT Technical Research Centre og Finland, NCE Maritime CleanTech, samt Westcon Power & Automation (som snart blir en del av samarbeidet).

Lenge har batteri blitt heiet fram som en av løsningene på klimakrisen. Men stadig flere trekker fram hydrogen som et alternativ. Burde vi satse hardere på dette grunnstoffet? Det er tema i denne episoden av Sysla-podkasten Det vi lever av