For å få på plass nye løsninger trengs det prosjekt- og investeringsstøtte til både nye skip, konvertering av eksisterende skip og nødvendig infrastruktur.
Pia Christine Helland, Senior Vice President i Ocean Industries i DNB, ga oss en innføring i hvordan DNB ønsker å bidra til finansiering av bærekraftige løsninger for den maritime næringen. Fride Solbakken, daglig leder i Maritimt Forum for Stavangerregionen, stilte spørsmål om DNB vil være med på å bidra med finansiering av ombygging og hybridisering av offshoreflåten til tross for at mange av rederiene har hatt røde tall på bunnlinjen i flere år. Ja, svarte Pia og la til at de allerede i dag er med på flere slike prosjekter.
Se opptak:
DNB, Pia Christine Helland
Se presentasjon:
20210224 DNB
Thomas Abrahamsen, partner i Advokatfirmaet Thommessen AS ga oss en oversikt over hva klimaplanen, taksonomien og globale initiativ egentlig betyr for maritim næring og hvordan bedrifter kan jobbe med taksonomien mer konkret.
Se opptak:
Advokatfirmaet Thommessen AS, Thomas Abrahamsen
Se presentasjon:
20210224 Thommesen
For å få til en storstilt satsing på lav- og nullutslippsløsninger trengs det som sagt kapital og det er ingen tvil om at det må offentlige virkemidler til som kan stimulere til teknologiutvikling.. Christoffer Bøhmer i Grønt Skipsfartsprogram/Servicekontoret for grønn flåtefornyelse ga oss en oversikt over hvordan de bistår rederier med søknader, prosjektering og gjennomføring av byggeprosjekter. Som et vedlegg helt til slutt i presentasjonen finner dere en oversikt over relevante støtteordninger for rederier.
Se opptak:
Grønt Skipsfartsprogram/Servicekontoret for grønn flåtefornyelse, Christoffer Bøhmer
Se presentasjon:
20210224 Grønt Skipsfartsprogram
HeidelbergCement og Felleskjøpet Agri har gått sammen om å tilby en kontrakt til rederiet som kan tilby et utslippsfritt bulkskip. Lars Erik Marcussen i HeidelbergCement fortalte oss mer om selve prosjektet og at de hadde fått inn tilbud fra hele 16 rederier og 11 drivstoffleverandører. I løpet av mars vil de avgjøre hvem som får kontrakten.
Se opptak:
HeidelbergCement, Lars Erik Marcussen
Presentasjonen til HeidelbergCement er ikke tilgjengelig
Veidekke er en annen spennende vareeier som nå frir til rederier i Norge og utlandet. Pernille Mølbak og Karl-Tore Gjengstø fortalte om Veidekkes mål om å bestille to hydrogendrevne bulkskip i løpet av høsten i år. Frist for å levere inn tilbud er 2. juli.
Se opptak:
Veidekke, Pernille Mølbak og Karl-Tore Gjengstø
Se presentasjon:
20210224 Veidekke