Verden ser til Rogaland

Torsdag 10. juni ble konstruksjonsstarten på det som vil bli verdens første fullelektriske hurtigbåt for passasjerer markert. Og hvor skal den gå? Mellom Stavanger og Hommersåk, selvfølgelig

Tr Am Juni 2021
Fra venstre: prosjektleder Kolumbus, Mikal Dahle, fylkesordfører i Rogaland fylkeskommune Marianne Chesak og R&D/Salgssjef Fjellstrand Edmund Tolo. Foto: Maritime CleanTech

Dette er et viktig skritt på veien mot å nå målet om et fullstendig fossilfritt transporttilbud innen 2024. Vi er stolte og ydmyke over å sette Rogaland så til de grader på kartet når det gjelder nye, miljøvennlige reisemåter. Og ikke minst er vi stolte over å kunne tilby slike transportløsninger til verdens beste kunder: befolkningen i Rogaland, skriver Kolumbus i en uttalelse.

Båten blir produsert på Fjellstrand verft.

- TrAMs målsetning er å utvikle nye modulbaserte design- og produksjonsmetoder for hurtigbåter med nullutslipp som skal redusere kostnader og leveringstid, sier prosjektleder Mikal Dahle i Kolumbus.

Rogaland fylkeskommune har gått inn med 68 millioner kroner til medfinansiering av fartøyet.
- Rogaland fylkeskommune har en strategi om en drastisk reduksjon av utslippene for alle fergeruter i fylket. TrAM-prosjektet viser hva som er mulig for fremtidens kollektivtransport – med null utslipp til miljøet, sier fylkesordfører i Rogaland, Marianne Chesak.

Katamaranen har plass til ca. 150 passasjerer, og blir 31 meter lang og 9 meter bred. Den vil være utstyrt med to elektriske motorer og et batteri med en kapasitet på 1,5MWh og en ladeeffekt på over 2MW. Dette blir verdens første fullelektriske hurtigbåt klasset i henhold til den internasjonale HSC-koden (High-Speed Crafts). Fartøyet er designet for en servicehastighet på 23 knop og har fått det passende navnet Medstraum.

Les mer om TrAM-prosjektet her