Et internasjonalt norsk havvindeventyr

Bård Vegard Solhjell (Havvind Norge) og Knut Arild Hareide (Rederiforbundet) med flere, satte stor pris på omvisning fra Svein Leon Aure, daglig leder i Norwind Offshore.

Sist uke fikk vi gleden av å være vertskap for Rederiforbundets direktør, Knut Arild Hareide, på besøk til Vard og Norwind Offshore sitt nyeste skip som bygges hos Vard Søviknes.

Det var en stolt Svein Leon Aure, daglig leder hos Norwind Offshore AS, som tok oss imot hos Vard, klar til å vise frem det siste tilskuddet i Norwindflåten.

Sammen med Knut Arild Hareide, var også Bård Vegard Solhjell, adm.dir. i Fornybar Norge, for å bivåne det som vi kan kalle et internasjonalt norsk havvindeventyr.

Norsk spesialkompetanse på havvind.

Norske redere og norske verft har designet, utviklet og bygd opp en hel industri av havvindskip som alle opererer i utlandet. Innen faste installasjoner er det allerede internasjonalt et etablert marked. Bare i Storbritannia er det over 3000 bunnfaste havvindturbiner installert. Her er det en stor andel norske skip involvert, fra flere av våre rederier lokalt.

Hareide imponert

Her ser en et klasse-eksempel på hvordan næringens offshorekompetanse brukes til nye næringer, og den evnen næringen har til å omstille seg, var den umiddelbare tilbakemeldingen.

Vi trenger å fortelle denne historien for å balansere litt det bildet av havvind som ofte blir presentert gjennom media. Havvind er stort internasjonalt og det er norsk maritim kompetanse som er førende.

Internasjonal suksess, gir lokal verdiskaping

Vi har norsk flagg, norske sjøfolk og hvert skip som vi har, har vi bygd lokalt. Dette er en bevisst strategi fra oss, sier Aure, men det fordrer også at vi har stabile og forutsigbare rammevilkår.

Hvert skip tilfører omtrent 400 mill. i lokal verdiskaping. Dette er vårt sjette skip, og om seks måneder skal det ligge klart ved kai og da gå rett i oppdrag. Vard har levert samtlige skip punktlig på tid, kost og spec. Forsinkelser og uforutsigbarhet koster, med å være tett på hverandre i hele prosessen unngår en overraskelser.

Bare på Vard har vi de siste årene bygd 40 skip og 8 kabelleggere til denne næringen, opplyser Anne Bente Skjellum, kommunikasjonsdirektør hos Vard, som også er godt fornøyd med det gode samarbeidet.

Godt samarbeid er viktig, Anne-Bente Skjellum og Svein Leon Aure roser begge det gode samarbeidet mellom Vard og Norwind Offshore.

Forrige
Forrige

Rekordpåmelding for Sjøsikkerhetskonferansen

Neste
Neste

Disse stortingskandidatene er unisone i støtten til Stadt skipstunnel