Har økt KNOP-flåten

Flåten i Knutsen NYK Offshore Partners (KNOP) Wall Street noterte rederivirksomhet er i sommer kommet opp i nitten bøyelastere. Resultatet etter skatt i andre kvartal ble 6,8 millioner USD.

Daqing Knutsen. Foto KNOT.

Økningen i flåten skyldes at KNOP kjøpte Daquing Knutsen fra KNOT (Knutsen NYK Offshore Tankers) for brutto 95 millioner USD, rundt en milliard norske kroner, den 2. juli. Daquing Knutsen ble bygget i 2022, og med kjøpet av dette skipet, sank gjennomsnittsalderen for KNOP-flåten fra 10,1 år til 9,7 år.

KNOT er en betydelig eier i KNOP. Etter salget av Daquing Knutsen, har KNOT en egen flåte på ni skip. KNOT har driften både av egne skip og av skipene i KNOP-flåten.

Kapasitetsutnyttelsen i KNOP-flåten er svært god ifølge andrekvartalspresentasjonen. Skipene går på lange kontrakter. Dersom man ser bort fra at Raquel Knutsen og Windsor Knutsen gjennomførte planlagte dokkinger, var kapasitetsutnyttelsen i flåten på 100 prosent.

KNOP hadde per 30.06.25 en ordrebok på 895 millioner USD, eller nær 9 milliarder norske kroner. På gjennomsnittet strekker faste kontrakter seg 2,6 år frem i tid, men med opsjoner kan det bli ytterligere 4,2 år.

Hele femten av de nitten bøyelasterne i KNOP-flåten opereres i Brasil. Det vises i andrekvartalspresentasjonen til økende aktivitet i dette markedet samtidig som det også på norsk sokkel kan stramme seg mer til med blant annet produksjonsstart på Johan Castberg i mars i år. I britisk sektor startet Penguin opp igjen i februar etter at en ny FPSO da ble installert. Det var Aker Solutions på Stord og Aibel i Haugesund som ferdigstilte FPSO-ene på henholdsvis Johan Castberg og Penguin.

(Tekst SMe)

Forrige
Forrige

Maritim Uke kommet for å bli

Neste
Neste

AI-drevet robotikk: Rogaland samler kreftene – neste samling på Haugalandet