Vard og Ulstein til Stortinget for fregattmøter med Senterpartiet.

Roar Gjerde, Ståle Pedersen og Kristian Sætre fra Vard, på vei inn i møte på Stortinget hos Senterpartiets Geir-Inge Lien og Bengt Fasteraune.

Stortingsrepresentant Geir-Inge Lien og Maritimt Forum Nordvest inviterte Vard og Ulstein til Stortinget for to separate møter, som en oppfølging av verftsbesøket på Nor-Shipping. Les mer her: Et sterkt maritimt Nordvest tilstede på Nor-Shipping 2025 — Maritimt Forum

Sammen med Lien deltok også Bengt Fasteraune, som sitter i utenriks og forsvarskomiteen for Sp.

Skipsbyggerfylket Møre og Romsdal.

Våre to største verft i Møre og Romsdal er begge helt relevante og aktuelle kandidater til å bygge Forsvarets kanskje største investering, de 5 nye fregattene. Endelig beslutning om hvem valget faller på tas av Stortinget etter innstilling fra Forsvarsdepartementet og Regjeringen. Når, er fortsatt uvisst. Hjemmehørende i fylket, så er det veldig relevant også for Lien at mest mulig kunnskap fra både Vard og Ulstein, nå blir lagt frem før endelig beslutning.

Konkurrere når vi må, samarbeide når vi kan.

Både Vard og Ulstein er viktige medlemsbedrifter for Maritimt Forum Nordvest og her i denne saken også konkurrenter, men viktigere er at de begge er store lokale verdiskapere. At kontrakten blir landet i M&R vil ha stor betydning for langt flere enn dem. Tett i tett står også leverandørindustrien, klare til å løfte frem både regionen vår og også Norge, som en sterk skipsbyggernasjon med lange røtter. Det er verdifull kunnskap og kompetanse som nå kan komme Norge til nytte.

Og som alltid i den maritime klyngen, konkurrere når vi må, samarbeide når vi kan.

Fra venstre: Bengt Fasteraune, Geir-Inge Lien, Britt Giske Andersen, Gunvor Ulstein og Lars Luhr Olsen

Viktig kompetanse og beredskap, sier Lien.

Vi vet av erfaring at det blir levert på tid og kvalitet på både Vard og Ulstein Verft. Det vil være svært viktig for beredskapen å ha service for disse båtene langs kysten, og jeg mener at alle disse argumentene må hensyntas når en skal anskaffe fem nye fregatter til det norske forsvaret. Disse to alternativene vil etter mitt syn gi mest verdiskapning i Norge av de fire som er med videre i konkuransen.

-Etter flere møter med Vard og Ulstein verft, er jeg sikker på at dette er to meget gode alternativer, som også vil skape verdifulle kompetansearbeidsplasser i byggefasen og i ettermarkedet.
— Geir Inge Lien, Stortingsrepresentant, Sp

Made in Norway

At det nå er strategiske internasjonale partnerskap hos både Vard og Ulstein, i USA og Tyskland, viser også at vi er blant de beste i verden.

Da skulle det bare mangle at ikke Norges nye fregatter blir «Made in Norway».

For Maritimt Forum Nordvest er det å få gitt en løypemelding på status i prosessen og den videre fremdrift for både aktuelle verft og politikere, viktig å bidra til. Derfor var det svært gledelig at Geir-Inge Lien så raskt fikk satt opp et møte når behovet ble meldt inn. Dette var viktig!
— Britt Giske Andersen, Maritimt Forum Nordvest

Vi ønsker dem begge masse lykke til!

Forrige
Forrige

Kommentar: Stordkonferansen vil tenke regionalt – la oss «dryla til»!

Neste
Neste

NOR åpnet nybygg i Singapore