Industriforum for standardiserte fartøy: Samarbeid for fremtidens maritime forsvarsløsninger

Statssekretærene Gerhardsen, Sagebakken og Wennesland åpnet det andre møtet i Industriforum for standardiserte fartøy, et nasjonalt kontaktpunkt mellom norske myndigheter og den maritime industriklyngen.

Forumet skal sikre god informasjonsflyt, likebehandling og bred involvering i utviklingen av fremtidens fartøyskonsepter.

Mandat og hensikt

Industriforumet har som mål å være en koordinerende arena for dialog og samarbeid mellom Forsvarsdepartementet, etatene i forsvarssektoren og norsk industri. Forumet skal:

  • Sikre at industrien får god og lik informasjon.

  • Legge til rette for innspill og tilbakemeldinger fra ulike aktører.

  • Styrke samarbeidet på tvers av industriens verdikjede – fra design og utvikling til produksjon og levetidsunderstøttelse.

  • Bidra til å realisere et eksportpotensial for fartøyklassen.

  • Stiftelsen Maritimt Forum:
    Fride Solbakken og Even Aas

    Forsvars og sikkerhetsindustrien:
    Torleiv Opland og Leiv Inge Steig

    Norsk Industri:
    Stål Heggelund

    Landsorganisasjonen:
    Marianne Breiland

    Grønt Skipsfartsprogram:
    Narve Mjøs

    Bransjeorganisasjonen Norske Skipsverft:
    Asle B. Strønen

    Norske Maritime Eksportører:
    Erlend Prytz

    Forsvarsdepartementet:
    Jon Inge Stensrud

    Nærings- og fiskeridepartementet:
    Andreas Bakke Frøystadvåg og Frida Enholm Husem

Status i prosjektet

Regjeringen har godkjent overgang til forprosjektfasen for konseptet rolletilpassede fartøy. Dette innebærer fastsettelse av økonomiske styringsmål, valg av relevant regelverk samt utforming av anskaffelsesstrategi.

Forsvaret har fått i oppdrag å gjennomføre forprosjektfasen, med planlagt leveranse fra 2030.

Innspill fra den maritime klyngen

Maritimt Forum deltok i møtet sammen med flere aktører fra maritim næring. Her la vi frem flere innspill knyttet til strategi, industriinvolvering og eksportmuligheter.

Maritimt Forum løftet frem behovet for en helhetlig strategi for anskaffelse av fartøyene, inkludert muligheten for å knytte dem til gjenkjøpsavtalen for fregattene. Det ble også etterlyst en konkret plan for eksport – hvilke nasjoner som er aktuelle, og hvordan markedsføringen skal organiseres. Vi tok også opp at det vil være viktig at Forsvaret også ser på kompetansebehovet knyttet til anskaffelsene, både i forbindelse med utdanning og rekruttering.

Fra de andre aktørene ble det formidlet at mange leverandører ønsker klarhet i dokumentasjonskrav og budprosesser, særlig for mindre utstyr, samt behovet for å benytte den nye standardkontrakten SHIP25, som er utviklet i samarbeid med næringen. Den anses som balansert og egnet for både sivile og militære prosjekter. Det ble også løftet frem bekymring knyttet til hvilken finansieringsmodell som blir valgt. Det er viktig å finne en modell som kan redusere risiko og kapitalbinding for både stat og verft.

Veien videre

Forumet vil møtes jevnlig for å følge opp prosjektets fremdrift og sikre bred involvering.

Vi tar gjerne i mot innspill fra næringen for å sikre at vi får en best mulig prosess knyttet til anskaffelse av standardiserte fartøy
— Fride Solbakken, daglig leder i Maritimt Forum
Neste
Neste

Ny daglig leder i LOS Marine