Kommentar: Regionens muligheter

Bedriftenes Dag på Karmøy satte søkelyset på muligheter for vekst. Samfunnsdebattant Asle Toje satte søkelyset på den sikkerhetspolitiske situasjonen og Europas svakhet. Haugalandet og Sunnhordland har alle muligheter for å lykkes, men det krever samhandling.

May Synnøve Rygh på Bedriftenes Dag i Karmøy.

Norges mest næringsvennlige

Varaordføreren i Karmøy, May Synnøve Rygh, har på vegne av kommunen en klar ambisjon om å bli Norges mest næringsvennlige kommune. Det vil handle om enklere og kortere saksbehandlingstid i næringssaker, bedre tilretteleggelse for tilgang på riktig kompetanse, løse kraftkrisen på Husøy, å få bort køene for de som pendler til jobb og å utbedre Karmsundboren. Blant mye annet. Det viktigste er at varaordføreren overfor bedriftene gav et signal.

Så får det enn så lenge stå sin prøve at avstemninger og panelsamtaler gjennom konferansedagen fortalte om et utålmodig næringsliv med større forventinger enn kommunen i dag klarer å møte.

Forsvarskroner

Asle Toje er ikke bare samfunnsdebattant, men også statsviter og ikke minst nestleder i Nobelkomiteen. Han fremholdt under Bedriftenes Dag at regionen ligger tett på rørledningsnettet i Nordsjøen og avgjørende farleder gitt en krisesituasjon. Av dette avledet Toje at droneteknologi kan være noe å satse på. Det vil strømme forsvarskroner til dem som makter å svare opp de nye behovene som springer ut av det nye sikkerhets- og geopolitiske bildet.

Han kunne ha vært enda tydeligere på at det også vil strømme forsvarskroner til nødvending infrastruktur for å ivareta en effektiv logistikk i tilfelle av en krisesituasjon, på Karmøy som andre steder, og at Haugalandet og Sunnhordland også i et slikt bilde har en strategisk beliggenhet med korteste sjøvei til kontinentet, Storbritannia og USA. Fem prosent av statsbudsjettet skal brukes på forsvar, men ikke alt på rent militært materiell og personell.

Strategisk beliggenhet

Logistikksjefen i Forsvaret, generalmajor Anders Jernberg, besøkte Maritim Uke i september og fremholdt at dersom Østersjøen blir stengt som følge av krise eller krig, må norske havner og norsk transportkapasitet forsyne en befolkning på over 20 millioner innbyggere i hele Skandinavia.

Med andre ord må det investeres betydelige midler for å koble regionen vår bedre på den skandinaviske halvøyen. Det begynner med en videre utbygging av havnene våre, fortsetter med bedre tilkomst til disse, går videre med en utbedring av Karmsundbroen og deretter med en fergefri stamvei nordover og sørover og en vintersikker E134 østover.

Anders Jernberg benyttet anledningen under sitt besøk i Haugesund til også å sjekke ut beredskapen i Karmsund Havn. Bare så det er sagt.

Samhandling

Haugalandet og Sunnhordland har i dag som tidligere alle muligheter, og det har i dag som tidligere mindre med statsbudsjettet å gjøre enn med entreprenørskap og omstillingsevne, men det kan tenkes at det akkurat nå er noe å hente i Oslo.

Det forutsetter imidlertid samhandling og et klart og godt forberedt budskap. Slik også Asle Toje sa det på Bedriftenes Dag. May Synnøve Rygh med ordførerkollegaer i hele regionen bør ha dette som tema på neste møte som samler politikere og kommunedirektører på Haugalandet og i Sunnhordland.

Næringsvennlig så godt som noe!

Kommentar v/ Sverre Meling, daglig leder i Maritimt Forum for Haugalandet og Sunnhordland.

Forrige
Forrige

DeepOcean og Jana Marine inngår subseapartnerskap i Saudi-Arabia

Neste
Neste

Fra Gasnor til Molgas