Kommentar: Slik går det når vi ikke står samlet

Det var noenlunde slik Monica Mæland sa det på Bømlakonferansen. - Slik går det når vi ikke står samlet. Svaret samferdselsministeren har gitt i Stortinget nylig hva angår Hordfast, anskueliggjør det hele.

Lederen for Bergen Næringsråd, Monica Mæland, innledet på Bømlakonferansen den 18. september.

Et annet eksempel kunne ha vært trukket frem. I 2018 vedtok Stortinget at det nye fylket som skulle etableres den 1. januar 2020 etter en sammenslåing av Hordaland og Sogn og Fjordane, skulle hete Vestland Fylke.

Som om Hordaland og Sogn og Fjordane alene er Vestlandet.

- Slik går det når vi ikke står samlet.

Tidligere stortingsrepresentant Liv Kari Eskeland (H) stilte på tampen av valgperioden spørsmål til finansminister Jens Stoltenberg om Hordfast. Finansministeren har latt samferdselsminister Jon-Ivar Nygård svare.

Spørsmålet

- Hordfast ble i NTP (2025-2036) plassert i en Utviklingsportefølje. Prosjektet er Norges mest samfunnsøkonomisk lønnsomme prosjekt, reduserer reisetiden med 1 time, har vært omforent i Ap og så langt kostet vel 2 mrd. i omfattende planlegging. Finansministeren sidestilte i 2013 som statsminister viktigheten av intercity og fergefri E39. Det har ikke skjedd. Ser finansministeren at han har et ansvar for rette opp i dette, spurte Eskeland.

Svaret

Det korte svaret fra samferdselsministeren er at regjeringen ikke vil prioritere Hordfast. Riktignok begrunner han dette med at pengene må gå til drift og vedlikehold foruten rassikring samtidig som han problematiserer Eskelands henvisning til god lønnsomhet i prosjektet, men like fullt. Intercity på Østlandet har så langt blitt tilført 103 milliarder kroner. Slik bygges Østlandet, mens Vestlandets viktigste samferdselsprosjekt er skjøvet ut i det blå.

Blindveien

- Motorveien mellom Bergen og Os blir landets dyreste blindvei, sa historieprofessor Morten Hammerborg på Bømlakonferansen for to år siden med klar henvisning til at byrådet i Bergen i mai 2023 ikke ville prioritere Hordfast og slik var med å bidra til regjeringens beslutning om å ta prosjektet ut av sitt forslag til Nasjonal Transportplan for 2025 til 2036.

- Slik går det når vi ikke står samlet.

Samlingsprosjektet

Og tro ikke at dette bare handler om å komme seg raskt frem på helgetur mellom Stavanger og Bergen. Det handler om effektiv godsbefordring mellom byer, bygder, industri, havbruk og havner på det som lenge har vært Norges gullkyst, men som altså må samle seg for å få gjennomslag i hovedstaden. Da først kan Gullkysten nå sitt fulle potensiale for ikke bare å være en kyststripe, men et skattkammer for hele landet.

Slik som da Harald Hårfagre samlet Norge fra Vestlandet og slik la grunnlaget for landets storhetstid i middelalderen.

- Slik går det når vi står samlet.

Kommentar v/ Sverre Meling, daglig leder i Maritimt Forum for Haugalandet og Sunnhordland.

Forrige
Forrige

Molgas kjøper Titan

Neste
Neste

Ny daglig leder på plass i Stavanger