Kommentar: Storslått hos Aibel

Det er noe rart med det. Store ingeniørbragder løfter humøret. Det er nesten som om vi føler at vi kan få til alt, eller i alle fall det meste.

Stortingskandidater, NHO og Maritimt Forum på besøk hos Aibel

Slik opplevdes det å være på bedriftsbesøk hos hjørnesteinsbedriften i Haugesund nylig. Sammen med stortingskandidater og representanter fra NHO. Slett ikke første besøk for mitt vedkommende, men like fullt. Oppløftende! Ikke minst fordi verftsdirektør Lars Inge Hellestveit innledningsvis måtte medgi at møterommet var opptatt og at orienteringen derfor måtte skje ved en omvisning på verftsområdet. Ingenting kunne vært bedre!

En 125 år lang historie knytter Aibel til Haugesund. Det er en historie fra skipsreparasjoner, over skipsbygging til offshore og fornybart. Det er altså like mye en historie om omstilling. Fra det som begynte i små forhold ved Smedasundet øst på Risøy til det som i dag omfatter om lag halvparten av øyen mot vest. For fem år siden kjøpte Aibel selve verftsområdet, eller grunnen, fra Jens Ulltveit-Moe og er nå fullt ut herrer i eget hus. Ulltveit-Moe solgte selve virksomheten til ABB i 2000. Fra kjøpet han gjorde av Haugesund Mekaniske Verksted i 1990, hadde han i det påfølgende ti-året selv vært en driver for omstilling. Fra rent fabrikasjonsverft til EPC-verft, eller på folkemunne en omstilling til å ta større totalansvar i verdikjeden. Den utviklingen har bare fortsatt siden.

Førstekandidaten for KRF i Rogaland til Stortinget ved valget i september, Jonas Andersen Sayed.

Dogger C Offshore Substation Platform og Dolwin Epsilon er begge klare for avreise fra Aibel i Haugesund, mens den ubemannede Munin-plattformen står for ferdigstillelse i Nordsjøhallen. Alt sammen også dette uttrykk for omstilling. De to førstnevnte installasjonene handler om havvind. Den sistnevnte handler om olje & gass hvor alt skal fjernstyres fra AkerBP sitt kontorkompleks i Jåttåvågen.

Jeg gjentar; en ubemannet gassproduksjonsplattform. Den første i sitt slag på norsk sokkel. Ikke en gang et toalett om bord, for igjen å være litt folkelig. Den fyller Nordsjøhallen nærmest til randen. La oss si det slik; det nytter ikke i etterkant å komme på at plattformen skal føres ut av hallen på hjul som selv har en høyde på halvmeteren. Vel, kanskje i tilfelle av Munin hvor klaringen er god, men i tidligere prosjekter har det vært snakk om centimetere i «døråpningen». Og vi snakker om installasjoner på mangfoldige tusen tonn. Munin veier 8.000 tonn.

Femtekandidaten for AP i Rogaland til Stortinget ved valget i september, Solveig Vik.

Som sagt løfter store ingeniørbragder humøret. Det hjelper ytterligere på at et tusentalls cruiseturister rusler forbi verftsområdet i vårsolen. De ser rundt seg og lurer på om dette er det autentiske Haugesund. Fra Risøybrua ser de Dolwin Epsilon dominere utsynet mot vest og tenker at, jo da, sånn er Haugesund.

Og de har rett!

Lars Inge Hellestveit viste rundt på verftsområdet.

Kommentar ved Sverre Meling, daglig leder i Maritimt Forum for Haugalandet og Sunnhordland.

Forrige
Forrige

På jobb for Rederiforeningen

Neste
Neste

Overlevering av ubemannet fartøy for fjernstyrt arbeid