Kritiske svakheter i norske havner truer forsyningssikkerheten

Av Lars Bugge Aarset, Maritimt Forum Midt-Norge

Norske havner er en grunnpilar i nasjonal logistikk og beredskap. Likevel peker en ny rapport fra DNV, laget på oppdrag fra Norske Havner, på betydelige svakheter i dagens havnestruktur. Rapporten konkluderer med en rekke tiltak som skal bedre styring, investeringer og koordineringer tilpasset de sikkerhetsmessige behovene landet nå står ovenfor.

Rapporten bygger videre på funnene fra Riksrevisjonen tidligere i år, som avdekket alvorlige hull i oversikten over hvilke havner som er kritiske for nasjonal sikkerhet. Manglende oversikt over hvilken infrastruktur som er avgjørende i en krise gjør Norge sårbart, både i fredstid og i en situasjon med krig eller geopolitisk uro.

Havnene er kritisk infrastruktur

– Havnene er kritisk infrastruktur på linje med jernbane, vei og strømnett. Når vi ser økende geopolitiske spenninger, er det nødvendig å styrke havnesektoren som en del av beredskapsapparatet, sier Kjell-Olav Gammelsæter, direktør i Norske Havner i et intervju med nettstedet Moderne Transport.

Behov for bedre koordinering og beredskap

Rapporten peker på flere områder der havnesektoren har utfordringer. Infrastruktur er mange steder utdatert, digital modenhet varierer fra havn til havn, og investeringer skjer ukoordinert. I tillegg peker analysene på at dagens fragmenterte styring gjør det vanskelig å bygge en helhetlig beredskap, hvor sivile og militære aktører kan samhandle effektivt.

DNV anbefaler at det etableres en nasjonal koordineringstruktur, at havnene organiseres i regionale selskaper, og at det innføres felles standarder for drift, digitalisering og beredskap. Dette skal bidra til bedre samordning i kriser og gjøre det enklere å prioritere ressurser.

En tydelig advarsel

– DNV anbefaler i rapporten tre hovedgrep for å styrke havnesektorens evne til å møte fremtidens krav, forteller seniorkonsulent Ann Iren Holm Rise i DNV Maritime Advisory. Dette er:

  1. Etablere en nasjonal koordineringstruktur og nasjonal havnestrategi.

  2. Skape en funksjonell og fremtidsrettet havnestruktur med regionale havneselskap, og tettere knytning med vei og jernbane.

  3. Standardisere og effektivisere drift og samhandling for økt konkurransekraft og bedre samhandling i krise og krig.

Seniorkonsulent Ann Iren Holm Rise i DNV Maritime Advisory

– Disse grepene er gjensidig forsterkende og bygger på at nasjonale mål må følges opp med struktur, styring og praktiske virkemidler. For å lykkes er det nødvendig å sikre samspill mellom statlig strategi, regional struktur og lokale havnetilbud, legger hun til.

Ann Iren Holm Rise understreker at det er nødvendig med en nasjonal strategi som setter klare krav til samarbeid og sammenslåing, uten at det går på bekostning av det lokale havnetilbudet.

Se også: Rapport: Kritiske svakheter i norske havner (mtlogistikk.no)

Morten Lerø Managing Director Maritime Advisory, Einar Vik Aarset Kystdirektør i Kystverket, Kristina Hansson statssekretær i Nærings- og fiskeridepartementet, Ann Iren Holm Rise Senior Konsulent DNV Maritime og Ingvar Mathisen, styreleder Norske Havner/havnedirektør i Oslo Havn. Foto: Glenn Lund, Transport Inside/Moderne Transport

Veien videre

Rapporten vil bli presentert for Nærings- og fiskeridepartementet i september. Den blir et viktig innspill til hvordan havnene kan bli en mer integrert del av nasjonal sikkerhetspolitikk og beredskap. Det er et tydelig budskap om at havnene ikke lenger kan behandles som rent lokale anlegg, men som en avgjørende del av Norges kritiske infrastruktur i møte med en mer urolig verden.

Les hele rapporten her

Forrige
Forrige

Reach i et forsiktig marked

Neste
Neste

To kontraktsforlengelser for Solstad Offshore