Maritim Karriere satser på TikTok – lar Safari oppdage næringen sammen med de unge

Maritim Karriere tar sats på TikTok, i tett samarbeid med produksjonsselskapet Lucky View, og lar profil Safari Shabani være nysgjerrig, ujålete og fryktløs på ungdommenes vegne – selv om han har vannskrekk.

Hvorfor TikTok?

Ungdom etterspør trygghet, tydelige karriereveier og ærlige svar om lønn, arbeidstid og work-life-balance. Dette viser ferske data ungdomsundersøkelsen Maritim Karriere har utarbeidet sammen med Opinion. Samtidig er kunnskapen om ‘maritim næring’ som begrep lav, selv om holdningene er positive når målgruppen først blir eksponert for mulighetene.

For å inspirere unge må vi møte dem der de er – på deres premisser. TikTok gir oss to ting vi trenger for å lykkes: høy organisk rekkevidde når innholdet engasjerer, og et format som inviterer til dialog i kommentarfeltet. På denne måten kan målgruppen selv drive samtalen.

– Vi velger å satse på TikTok fordi unge bruker plattformen aktivt, både for underholdning og informasjon. Vi tror at når Safari tar opp spørsmål de unge selv lurer på, kan vi redusere avstanden mange føler til den maritime næringen.

Marthe Bergly Pettersen, prosjektleder Maritim Karriere

Nysgjerrighet i sentrum

Safari Shabani har ironisk nok vannskrekk og trives best på land. Nettopp derfor er han perfekt til å stille de ‘dumme’ spørsmålene mange unge egentlig sitter med. Ved å bruke en profil som senker terskelen for å spørre om alt fra VHF-radioer til realiteter om lønn og turnus, blir nysgjerrigheten satt i sentrum. Safari fungerer som en «utgående reporter» som kan oppdage maritim næring sammen med målgruppen.

Jeg er ærlig på at jeg ikke kan alt. Hvis jeg lurer, gjør sikkert mange andre det også. Da er TikTok perfekt for å lære sammen, på en morsom og uformell måte
— Safari Shabani

Arbeidet fortsetter i kommentarfeltet. Effekt handler mer om visninger, og en av suksessfaktorene til kampanjen er hvorvidt de unge engasjerer seg med innholdet, kommenterer og deler videre.

På kanalens premisser

Formatet er lettbeint og gjenkjennelig, i en ‘ujålete’ drakt: korte opptak, filmet med mobil, tett på situasjoner og mennesker. «Fem på gata»-formatet blir hyppig brukt for å bidra til engasjement. Spørsmålene som stilles er normale ting de unge lurer på, og ingen forventes å kunne sjargong eller faguttrykk.

I tillegg til Safari brukes de unge Maritim Karriere-ambassadørene for å bidra med innsikt. De er tett på målgruppen i alder, har troverdighet og forteller med utgangspunkt i egen hverdag. Det gjør innholdet ekte, praktisk og relevant.

Organisk innhold presterer sterkt

Frem til nå har innholdet kun blitt publisert organisk, uten betalt annonsering.

Resultatene er overraskende gode.

– Vi ser enormt engasjement fra de unge. De kommenterer hyppig, liker og deler videre.Tallene vi ser er sjeldne i en såpass nisjekategori. Det betyr at innholdet som lages, faktisk oppleves som relevant.

Mikkel Guttormsen, daglig leder i produksjonsselskapet Lucky View

Frem til 1. mars

Kampanjen er live og vil gå frem til 1. mars, søknadsfristen for videregående skole i Norge. Det gjøres stadige justeringer underveis, basert på hva som engasjerer mest, og det publiseres ukentlig innhold for å holde frekvensen oppe.

Kjernen og hovedbudskapet holdes likevel konstant: Det finnes et hav av muligheter i maritim næring – og du trenger ikke være “født på dekk” for å høre hjemme her.

Om Maritim Karriere

Maritim Karriere er en kampanje som viser frem utdanningene og yrkene i maritim næring og vil bi-dra til å skape kunnskap og stolthet, og vise at maritim næring er attraktiv, relevant og fremtidsrettet. Gjennom sitt ambassadørprogram gir de unge talenter muligheten til å bli synlige stemmer i bransjen og engasjere seg i de viktigste debattene som former sektorens fremtid.

Maritim Karriere er en kampanje som eies av Maritimt Forum og Norges rederiforbund med økonomisk støtte fra Stiftelsen Norsk Maritim Kompetanse.

Neste
Neste

Karmsund Havn har fått økt lånerammen til 1,2 milliarder