Maritim sikkerhet og beredskap: Norsk skipsbygging skal styrke Forsvaret
Flotex øvelse sammen med norske og allierte overflate-kampfartøy i Norge i 2017. Foto: Forsvaret
Regjeringen har besluttet å utlyse en nasjonal konkurranse for bygging av inntil 28 standardiserte fartøy til Sjøforsvaret. Dette markerer en historisk satsing på maritim sikkerhet og beredskap, og gir norsk maritim industri en sentral rolle i utviklingen av fremtidens forsvar.
“Dette er en av de største anskaffelsene i langtidsplanen, som vil få stor betydning for Sjøforsvaret og gi et løft til norsk maritim industri.”
– Dette er en av de største anskaffelsene i langtidsplanen, sier forsvarsminister Tore O. Sandvik (Ap) i en pressemelding. – Fartøyene skal styrke Forsvarets tilstedeværelse i våre nærområder og gi et løft til norsk maritim industri.
Fartøyene skal bygges i to varianter – en havgående og en kystnær – og vil erstatte åtte fartøyklasser i dagens flåte. Med standardiserte løsninger skal vedlikehold, drift og opplæring bli enklere og mer kostnadseffektivt. I tillegg skal fartøyene være så sivile som mulig og så militære som nødvendig, med modulære våpen- og sensorsystemer som kan tilpasses ulike oppdrag.
Maritimt Forum: – Gode muligheter for maritim industri
Bygging og vedlikehold av de nye fartøyene kan gi betydelige økonomiske ringvirkninger. En analyse fra Menon Economics viser at dette kan gi verdiskaping på opptil 85 milliarder kroner frem mot 2066.
– Den maritime næringen står klar med verdensledende kompetanse og kapasitet til å bygge og utruste nye forsvarsfartøy, sier Fride Solbakken, daglig leder i Maritimt Forum. – At skipene bygges i Norge vil styrke forsvarsevnen, sikre kritisk infrastruktur og skape eksportmuligheter.
Standardfartøy kan bli norsk eksporteventyr
Bygging av en ny, standardisert fartøysklasse for det norske Forsvaret kan åpne døren for betydelige eksportmuligheter, viser en ringvirkningsanalyse fra Menon Economics. Norge har allerede en verdensledende maritim klynge, og etableringen av et ferdig utviklet fartøyskonsept med norske leverandører kan bli attraktivt for allierte nasjoner.
Analysen skisserer tre scenarioer for eksport – fra 5 til 40 fartøy – og viser at verdiskapingen kan nå opp mot 43 milliarder kroner og skape nær 40 000 årsverk dersom det høyeste scenarioet realiseres. Eksporten vil også kunne bidra til grønn omstilling, gjennom etterspørsel etter utslippsfrie løsninger og teknologiutvikling i maritim sektor.
– Dette er en unik mulighet for Norge. Vi har kompetansen, teknologien og leverandørindustrien som trengs. Nå gjelder det å rigge oss for eksport. Standardisering gir stordriftsfordeler og gjør det enklere for andre land å velge norsk, sier Solbakken.
Hun understreker at samarbeid mellom næringen og myndighetene blir avgjørende for å lykkes internasjonalt.
“Dette handler ikke bare om enkeltskip, men om å bygge en hel verdikjede som kan levere både forsvarsevne og grønn teknologi til verden.”
– Dette handler ikke bare om enkeltskip, men om å bygge en hel verdikjede som kan levere både forsvarsevne og grønn teknologi til verden, sier hun. - Det er derfor svært viktig at regjeringen sikrer at anskaffelsen av standardfartøy gjennomføres så raskt som mulig og uten ytterligere forsinkelser, samt at salg av standardfartøy legges inn i gjenkjøpsavtalen knyttet til fregattavtalen som vi skal inngå med Storbritannia.
Rekruttering og kompetanse – en sikkerhetspolitisk nødvendighet
Maritimt Forum fremhever også behovet for en helhetlig plan for maritim utdanning og rekruttering. Langtidsplanen for Forsvaret legger opp til 1 300 nye stillinger i Sjøforsvaret, i tillegg er det behov for maritim industrikompetanse.
– Sivile skip, sjøfolk og fagarbeidere er avgjørende framover, sier Solbakken. – Derfor må vi styrke utdanningstilbudet, sikre norske sjøfolk og legge til rette for samarbeid mellom sivil og militær sektor.
Maritimt Forum oppfordrer myndighetene til å:
Inkludere standardfartøy i gjenkjøpsavtaler i fregattanskaffelsen
Sikre og øke tilskuddet til utdanningsplasser til fagarbeidere i verftsnæringen
Legge oppdrag for utrusting og vedlikehold av forsvarsfartøy til norske verft

