Mest maritimt på ambassadørtreff

Norske ambassadører og generalkonsuler valgte å reise til Haugalandet for å komme tettere på næringslivet som betjenes gjennom den norske utenrikstjenesten. Det ble veldig mye maritimt.

Ordføreren i Haugesund, Nils Konrad Bua, eksemplifiserte innlegget sitt med å holde frem beviset på at Haugesund er “Årets maritime kommune”. Kåringen fant sted under Arendalsuka nylig.

Det såkalte “stasjonsjefsmøtet” er noe nytt innenfor utenrikstjenesten. Lederne for de norske stasjonene rundt om i verden valgte Haugesund som ett av møtestedene sine. Etter en samling i byens rådhus hvor ordfører Nils Konrad Bua fortalte om sildabyens maritime historie og vektla omstillingsevnen, gikk turen til Aibel og deretter til Haugaland Næringspark og til SEAM på Karmøy.

- Maritimt næringsliv er veldig viktig i utenrikstjenesten. Dette lå også bak i 1905 da konsulatsaken tvang frem en oppløsning av unionen med Sverige, sa ambassadøren i Ankara, Andreas Gaarder.

Varaordfører i Rogaland Fylkeskommune, Svein Erik Indbjo, presenterte fylket med hovedvekt på det maritime på Haugalandet.

- Haugesund bør bli årets maritime kommune hvert år, smilte han.

Han trakk frem det teknologitunge subsea-miljøet.

- Litt leit at dere ikke får anledning til å besøke Killingøy. Her er man verdensledende innenfor det man driver med.

Fjernstyrte operasjoner og PRSI-en er en del av dette, men varaordføreren nevnte uavhengig av Killingøy også fremoverlente rederier, herunder et spesialisert havvindrederi som Edda Wind.

Varaordfører i Rogaland Fylkeskommune, Svein Erik Indbjo, poengterte behovet for å tiltrekke seg selskapsetableringer og investorer foruten kompetanse.

Administrerende direktør i Norges Rederiforbund, Knut Arild Hareide, representerte en samlet norsk skipsfartsnæring, men avla likevel regionen han kommer fra en visitt.

- Det er et godt regionalt samarbeid på Haugalandet og i Sunnhordland. Se bare på havneutviklingen i Bømlo, min opprinnelige hjemkommune, hvor Karmsund Havn gjør store investeringer, sa Hareide.

Bømlo, Haugesund, Karmøy, Tysvær, Sveio og Bokn eier Karmsund Havn.

Og Hareide slapp ikke helt Bømlo.

- Eidesvik Offshore fikk levert verdens første gassdrevne forsyningsskip, og for den saks skyld lasteskip, i 2003, sa toppsjefen i Rederiforbundet.

Han trakk også frem verdens første hydrogenferge, MF Hydra, som ble bygget hos Westcon i Ølensvåg.

Ellers viste Knut Arild Hareide til at Norge er verdens femte største skipsfartsnasjon målt i verdi av flåten.

Knut Arild Hareide og Norges Rederiforbund stod som vertskap i Oslo for en middag for ambassadørene og generalkonsulene etter besøket på Haugalandet.

I Chile er havvind en fremvoksende næring. Haugesundske Deep Wind Offshore er nå etablert i landet.

- Vi er inviterte med av chilenske myndigheter når det nå skal utarbeides et veikart for havvindnæringen, sa ambassadøren i Santiago, Per Anders Nilsen.

Da kan han få hjelp av lederen for Norwegian Offshore Wind Cluster, Arvid Nesse, som over flere år har arbeidet med det samme overfor norske myndigheter. I sin presentasjon av den norske havvindklyngen la Nesse likevel ikke skjul på at attraktiviteten til klyngen i utlandet har sunket den siste tiden.

- Dette har med politisk usikkerhet å gjøre, sa Arvid Nesse.

Innovasjon Norge i Rogaland og NHO Rogaland organiserte stasjonsjefsmøtet på Haugalandet.

(Tekst og foto SMe)

Forrige
Forrige

Alltid ren not

Neste
Neste

Ny vekst i byggeprogrammet