Ny medlemsbedrift - vil ta skrogproduksjon tilbake til Norge
Foto: Maritimt Forum Nordvest
En bauta er noe som er solid og står fjellstøtt, noe å stole på. Bauta Group forteller at en bautastein forteller en historie, men at historien hos dem er ikke ferdig skrevet enda. Kanskje er det nettopp det å bygge opp igjen den norske industrien innen skrogproduksjon som skal bli deres ettermæle.
“Vi er veldig glad for å ha fått Bauta Group med i forumet. Det ambisjonsnivået de har for sin bedrift, sine ansatte, for lokalsamfunnet, for regionen og nasjonen - det er rett og slett inspirerende. Og ideen om å ta skrogproduksjon tilbake til Norge er nå kontorets store samtaletema”
Bauta Group består av en rekke innovative og spennende satsinger. Bauta Maritime leverer sveis, platearbeid og utrusting. Bauta Construction leverer sveis- og verkstedtjenester til en rekke sektorer. Bauta Electro er totalentreprenør innen elektro. Bauta Metal importerer stål, aluminium og rustfrie materialer for videresalg i tillegg til å ha Norges mest moderne skjæresenter for stål. Bauta Fishfarms jobber inn mot havbruksnæringen, der de designer og leverer lukker merder. De har også Bauta Bygg som leverer totalentrepriser innen både bolig- og næringsbygg, Videre har de også Bauta Property og Bauta Utvikling. Bauta Kompetanse som er fullverdig kurs- og kompetansesenter for industrien, både dokumenterte og sertifiserte kurs. Bauta Utleie med utleie av maskiner og utstyr til både næring- og privatmarkedet. Bauta har også Europas største lager av sveisetråd, som eiere av NST. Selskapet var stiftet i 2009 og hadde sitt første driftsår i 2013. Siden den gang har de hatt en enorm utvikling med nå ei omsetning over 600 mnok.
“Det er folka som skal ha æra for alt vi har fått til. Alle de dyktige ansatte, som står på hver eneste dag for å levere best mulig”
Tilbake til skrogbygging
Helt siden vikingtiden har Norge vært særegen innen skrogbygging. Og selv om Norge fortsatt har skrogprodusenter for mindre fartøy, er det slik at de største skrogene er outsourcet til land med blant annet lavere lønnskostnader. Nå mener Bauta Group - og flere næringsaktører, at det er tid for homesourcing.
“Vi har hallkapasiteten, vi har de menneskelige ressursene og vi har teknologien. Alt står klart, og vi kan levere skrog til standardfartøyene”
Forsvaret skal anskaffe 28 nye fartøyer til den marine flåten, disse skal være standardiserte - og så sivile som mulig og militære som nødvendig.
Det å sørge for at skrogproduksjonen til disse skjer i Norge har flere viktige argument: norsk industri, kvalitet og ikke minst leveringssikkerhet. I en urolig verden der mange rundt oss også skal ruste opp sine forsvar, er det ingen tvil om at det å ta tilbake skrogproduksjonen hit er et sikkerhet- og beredskapsanliggende.
Standardfartøyene har et enormt eksportpotensiale, og Maritimt Forum mener det er veldig viktig at disse fartøyene blir en del av fregattavtalen med Storbritannia. Når standardfartøyene ikke bare skal bli et nasjonalt forsvarsløft, men også et eksportprodukt, blir verdien, ringvirkningseffektene og verdiskapingen av å velge norsk innhold desto større.
Bauta forteller at de har hele verdikjeden innen skrogproduksjon tilgjengelig her i Møre og Romsdal. Og lokasjonen for et slikt arbeid er allerede klar - Bauta vil med dette bringe lys tilbake i mørklagte verft. Det er beredskap, det er verdiskaping, og det er aktivitet langs kysten.
I tråd med nasjonal skipsbyggingstrategi
-
Utdrag fra Nasjonal skipsbyggingstrategi, S. 71 i Prop 87 S Forsvarsløftet – for Norges trygghet Langtidsplan for forsvarssektoren 2025–2036:
“Norge har lange skipsbyggingstradisjoner og har opparbeidet betydelig kompetanse på å bygge og utruste avanserte skip til olje- og gassnæringen. Det er designet og utrustet flere fartøy for Sjøforsvaret ved norske verft de siste årene. Av beredskapshensyn er det nødvendig å videreføre og videreutvikle denne typen nasjonal kompetanse. (…)
Økt nasjonal kompetanse innen militær skipsbygging vil gi styrket beredskap, forsyningssikkerhet og en konkurransedyktig forsvarsindustri.”
Hensikten bak den nasjonale skipsbyggingstrategien var å løfte frem verdien av mest mulig norsk innhold. Å velge norsk innhold styrker nasjonens beredskap, styrker kystens arbeidsliv, og det er å velge kvalitet og leveransesikkerhet - for det er det som kjennetegner den norske maritime klyngen.
Bauta Group er en av flere aktører som nå har strekt hånda i været i forbindelse med forsvarsløftet, og pekt på at vi er kapable til å ta skrogbyggingen her hjemme.
Maritimt Forum Nordvest er ikke i tvil om at dette kan blitt starten på et eventyr.

