Ny taubåt byggekontrakt for Østensjø Rederi

Østensjø Rederi fortsetter fornyelsen av taubåtflåten. En ny kontrakt er inngått i Spania for bygging av neste generasjons offshore taubåt.

Illustrasjon: Østensjø Rederi.

Det er ikke lenge siden rederiet i Haugesund tok levering av taubåten “Silex” fra Uzmar skipsverft i Tyrkia. Kontrakten som nå er inngått er gjort med Astilleros Gondán i Spania.

- Nybygget, et Skipsteknisk ST 933 design, er den største og kraftigste taubåten bygget av rederiet og vil ytterligere styrke selskapets taubåtsegment. Planlagt levering er i første kvartal 2028, heter det i en pressemelding.

Foruten denne taubåten har Østensjø Rederi under bygging et flerbruks konstrukssjonskip.

Operasjonell fleksibilitet og pålitelighet

Med en bollard pull for den nye taubåten på 150 tonn og DP-2 dynamisk posisjonering, kombinerer fartøyet pålitelighet og effektivitet ved stor slepekraft med presis manøvrering.

- Taubåten har høy operasjonell fleksibilitet og utstyres blant annet med en omfattende vinsjpakke som gjør den i stand til å utføre komplekse offshore-operasjoner, heter det videre i pressemeldingen.

Et hybrid diesel-elektrisk fremdriftssystem bidrar til drivstoffsbesparelser, og taubåten er klargjort for metanol som drivstoff, et viktig steg mot mer bærekraftige operasjoner og i tråd med selskapets mål om å redusere utslipp.

- Nybygget er et viktig steg for å ytterligere styrke taubåtflåten vår. Vi har utnyttet vår lange erfaring fra taubåtoperasjoner og lagt stor vekt på å utvikle en taubåt som levere både den kapasiteten og påliteligheten som kreves i offshore operasjoner og som er rustet til å møte morgendagens krav, sier Kristian Helland Vea, administrerende direktør i Østensjø Rederi.

Kristian Helland Vea er administrerende direktør i Østensjø Rederi. Foto Østensjø Rederi.

- Den tikker alle boksene. Kombinasjonen av høy bollard pull, avansert hybridfremdrift og stor vinsjkapasitet sørger for høy operasjonell fleksibilitet, fortsetter han.

I tillegg til stor operasjonell kapasitet, viderefører rederiet sitt fokus på komfort for mannskapet, med moderne lugarer og tiltak som reduserer støy og vibrasjoner om bord.

- Østensjø Rederi og Astilleros Gondan’s samarbeid og felles ønske om å produsere offshorefartøy av høy kvalitet strekker seg over 20 år. Rederiet ser frem til å videreføre det gode partnerskapet med bygging av ny taubåt. Kontraheringen er i tråd med Østensjø Rederis målsetning om å opprettholde en solid, pålitelig og moderne taubåtflåte som er klar for å møte fremtidens offshore-operasjoner, heter det i meldingen.

  • Lengde: 50 m x bredde:17 m

  • 150 tonn bollard pull

  • Dynamisk posisjonering DP-2

  • Moderne lugarer for 14 mannskap (10 enkel-lugarer, 2 dobbeltlugarer)

  • Diesel-elektrisk hybrid fremdriftssystem

Forrige
Forrige

Utholdenheten avgjør

Neste
Neste

The Tall Ships Races kommer til Stavanger i 2026