Ny trøndersk teknologi skal gjøre navigasjon tryggere
Illustrasjon: Maritime Head-Up Display
Av Lars Bugge Aarset, Maritimt Forum Midt-Norge
Read article in English at Ocean Autonomy Cluster
I 45 knops fart i mørket visste Jon Bernhard Høstmark én ting: Navigatørene trenger hjelp, uten å bli distrahert. Nå er løsningen klar, og den er utviklet i Trondheims maritime teknologimiljø.
Hvordan kan navigatører holde oversikt i krevende farvann – uten å miste blikket fra det som skjer utenfor vinduene? Svaret kan ligge i en ny teknologi utviklet i Trondheim, i hjertet av norsk maritim innovasjon.
Det såkalte Maritime Head-Up Display (M-HUD) er et resultat av tverrfaglig forskning og samarbeid ved NTNU og det sterke teknologimiljøet i Trondheimsregionen. Løsningen viser navigasjonsdata direkte i synsfeltet til navigatøren – som et "digitalt kompass i frontvinduet" – og skal forbedre situasjonsforståelsen og sikkerheten til sjøs.
Jon Bernhard Høstmark, en av oppfinnerne bak teknologien
Utviklet i teknologihovedstaden Trondheim
M-HUD springer ut av MIDAS-prosjektet – en storsatsing innen maritim innovasjon ledet fra Trondheim. Teknologien er utviklet i tett samarbeid mellom NTNU, SINTEF og industrielle aktører, og har klare røtter i det maritime teknologimiljøet som gjør Trondheim til Norges teknologihovedstad.
Målet er klart: Å gjøre det enklere og tryggere å navigere – selv i høy fart, krevende lysforhold og komplekse omgivelser.
Maritime Head-Up display, illustrasjon
– Vi ønsket å finne en måte å vise viktig informasjon på, uten å trekke oppmerksomheten bort fra det som skjer utenfor vinduene, forteller professor II Jon Bernhard Høstmark, en av oppfinnerne bak teknologien.
Han har bakgrunn fra Forsvarets Stridsbåt-90, der han erfarte hvor vanskelig det er å navigere i høy hastighet uten å miste overblikket.
Maritime Head-Up display, illustrasjon
Fra forskningslab til hurtigbåt
Sammen med interaksjonsdesign-professor Ole Andreas Alsos fra NTNU Shore Control Lab, ble ideen videreutviklet gjennom forskning og testing – blant annet i avanserte simulatorer i Ålesund.
Testresultatene var tydelige: Navigatørene oppdaget dobbelt så mange objekter, brukte kortere tid per observasjon og opplevde lavere mental belastning.
– Resultatene ga oss et solid grunnlag for å ta teknologien videre mot kommersialisering, sier Høstmark.
M-HUD har nå blitt testet på hurtigbåter i Trondheimsfjorden, hvor installasjonen tok under en time. Tilbakemeldingene fra kapteiner og mannskap var entydig positive.
Ole Andreas Alsos,
professor i interaksjonsdesign ved NTNU og leder Shore Control Lab
En løsning med global relevans – og trøndersk opprinnelse
En kjent hendelse som kunne hatt et annet utfall med bedre visuelle hjelpemidler, er Helge Ingstad-ulykken. Her ble tankskipets dekkslys feilaktig tolket som stasjonære installasjoner – en feilvurdering som i verste fall kunne vært unngått med teknologi som M-HUD.
– Dette handler om å gi navigatører bedre verktøy for å gjøre riktige vurderinger i kritiske situasjoner, sier Alsos.
Med støtte fra NTNU Technology Transfer arbeides det nå med lisensiering og videre industrialisering.
– Vi opplever stor interesse og ser fram til å utvikle løsningen videre i samarbeid med industrien, sier Jens Nygaard i NTNU TTO.
Jens Nygaard, NTNU TTO
Samarbeid på tvers – og ut i verden
M-HUD representerer ikke bare en teknologisk nyvinning, men også et godt eksempel på hvordan forskning, næringsliv og offentlig sektor i Midt-Norge spiller sammen for å skape eksportrettet maritim teknologi.
I tillegg til NTNU og SINTEF er aktører som DNV, Ocean Autonomy Cluster, Blue Maritime Cluster og Digital Norway med i det underliggende MIDAS-prosjektet – som igjen støttes av Norges forskningsråd.
Prosjektet har som mål å styrke norsk posisjon innen autonome maritime operasjoner, og Trondheim står sentralt i denne utviklingen.
Maritime Head-Up Display
Fakta:
Teknologi: LED-basert Head-Up Display for navigatører til sjøs
Formål: Forbedre situasjonsforståelse og redusere risiko for ulykker
Utviklet av: NTNU i samarbeid med SINTEF og industrielle aktører
Testet i felt: Hurtigbåter i Trondheimsfjorden
Status: Klar for kommersialisering
Kontakt:
Jon Bernhard Høstmark, Engineering Manager, Kongsberg Automotive / Professor II NTNU
📧 jon.b.hostmark@ntnu.no | 📞 +47 913 41 809
Ole Andreas Alsos, Professor i interaksjonsdesign, NTNU Institutt for design
📧 oleanda@ntnu.no | 📞 +47 915 44 825
Jens Nygaard, NTNU Technology Transfer
📧 jens.f.nygaard@ntnu.no | 📞 +47 942 00 844