Seacap blir verdens første kapitalpartner for landstrøm

Selskapet har 3,5 milliarder fra europeisk investorfond i ryggen og lanseres idag.

– Finansieringsmodellen vår gjør det mulig for havner å gjennomføre nullutslippsprosjekter nå og ikke om fem eller ti år, sier Robert Svendsen (t.h.), Styrk Bekkenes og Torvald Ulland Reiestad, gründerne bak Seacap.

Målsettingen er i følge en pressemelding å gjøre det langt enklere for havner å gjennomføre nødvendige investeringer i grønn og fremtidsrettet infrastruktur.

- Selskapet er den første kapitalpartneren globalt som retter seg spesifikt mot bærekraftige havner, med fokus på landstrøm og utslippsfri havneutvikling, heter det i meldingen.

Seacap har fokus på både landstrøm og annen grønn havneinfrastruktur og retter seg mot nye så vel som eksisterende anlegg.

- Selskapet har et langsiktig perspektiv og er klart til å støtte utvidelser, oppgraderinger og investeringer i havnen i flere faser over tid, heter det.

 
Selskapet er den første kapitalpartneren globalt som retter seg spesifikt mot bærekraftige havner, med fokus på landstrøm og utslippsfri havneutvikling.
— Seacap
 

Vil framskynde det grønne skiftet

Behovet for utslippsfri og fremtidsrettet havneinfrastruktur er stort, og statlige ordninger som tilskudd til landstrømanlegg er nå faset ut.

- Dermed står havnene alene om å ta det grønne løftet som trengs for å møte strengere krav fra blant annet EU, økte forventinger fra nasjonale myndigheter, kombinert med  tyngre satsning på grønne løsninger fra rederier og cruiseaktører. Flere havneområder planlegges dessuten for en framtid som knutepunkter for sjø- og landtransport som både forsyner, lagrer og produserer elektrisitet og utslippsfrie drivstoff, skriver Seacap som ved å fjerne finansieringsbarrieren vil gjøre det mulig for havner å ligge i forkant og posisjonere seg for en utslippsfri fremtid.

- Uten å binde opp egenkapital eller ta investeringsrisiko, som en av partnerne i selskapet, Robert Svendsen, sier det.

Seacap har ambisjoner om at Norge blir startpunktet for en grønn europeisk satsning for selskapet.

- Det er naturlig at startskuddet går i Norge siden vi er langt fremme i elektrifisering av transportsektoren, avslutter Svendsen.

(Tekst SMe tilpasset etter pressemelding.)

Forrige
Forrige

Godt kvartalsresultat i KNOP

Neste
Neste

Siva vil investere 250 millioner i Haugaland Næringspark