Vellykket berging etter grunnstøting: – Krever både kompetanse og kapasitet

Fra NCL Salten sin grunnstøting på Byneset. Foto: Lars Bugge Aarset

Hvordan håndterer man en krevende bergingsoperasjon – og hva kan gjøres for å unngå grunnstøting i utgangspunktet?

Det var temaet da Maritimt Forum samlet næringen til frokostmøte 24. juni. Erfaringene fra BOAs vellykkede berging av NCL Salten på Byneset ble et tydelig eksempel på at både beredskap og samarbeid er avgjørende.

Grunnstøting og bergingsoperasjoner var et tema som engasjerte og utfordret deltakerne i salen. Ikke minst var det tydelig at behovet for både forebygging og solid operativ kompetanse er stort.

Hagbart Alsos fra SINTEF Ocean. Foto: Ellen Weidemann

Hagbart Alsos fra SINTEF Ocean ga en grundig innføring i årsaker til grunnstøting, med utgangspunkt i statistikk fra Kystverket. Hele 67 % av hendelsene skyldes menneskelig svikt, etterfulgt av tekniske feil og ytre faktorer. Alsos understreket at skadeomfanget varierer mye, avhengig av både fartøytype og grunnforhold.

SINTEF jobber aktivt med løsninger for å redusere risiko og forbedre håndtering. Blant annet utvikles det treningssimulatorer i samarbeid med Kongsberg Digital og Equinor, og det forskes på nødslep-løsninger i samarbeid med Kystverket, Kystvakten og andre partnere.

Et høydepunkt i møtet var gjennomgangen av bergingsoperasjonen på Byneset i mai, der BOA Offshore fikk ansvar for å berge NCL Salten. Anders Penna fra BOA beskrev hvordan bergingsplanen ble etablert samme dag som grunnstøtingen, og hvordan operasjonen ble gjennomført i løpet av få dager.

Anders Penna, BOA Offshore. Foto: Ellen Weidemann

Lossing av 1300 tonn last til lektere startet 25. mai, og med hjelp fra taubåtene Boa Brage og Boa Balder ble fartøyet trukket av grunn ved høyvann 27. mai. Etter kontroll for skrogskader og eventuell forurensning, kunne fartøyet seile videre til Orkanger.

– Bortsett fra skrogskadene ble ingen personer, miljø eller last skadet. Operasjonen må derfor kunne betegnes som vellykket, oppsummerte Penna.

Frokostmøtet viste tydelig at berging krever både erfaring og kapasitet – og at det fortsatt finnes et stort forbedringspotensial i å forhindre at grunnstøting skjer.

Neste
Neste

Dansk Ambassadørbesøk til Ålesund og Norsk Maritimt Kompetansesenter.