Den norske maritime klyngen
Norge er en verdensledende sjøfartsnasjon. Den maritime klyngen i Norge består av globalt ledende selskaper innen en rekke virksomhetsområder og er et viktig bidrag til sysselsetting, verdiskaping, forsyningssikkerhet og totalforsvaret i Norge.
Foto: Anne Lise Norheim
Maritim næring er en av Norges viktigste næringer og spiller en sentral rolle for verdiskaping og sysselsetting i store deler av landet. Den norske maritime klyngen består av globalt ledende selskaper innen virksomhetsområder som rederier, utstyrsleverandører, klasseselskap, verft, riggselskap og kompetansemiljøer.
Maritim næring sysselsetter om lag 87 000 kvinner og menn, og omsetter for 591 mrd. kroner. Næringen bidrar med en verdiskaping på 208 mrd. kroner og eksporterte for hele 330 mrd. kroner i 2023 (Maritim Verdiskapingsrapport 2025, Menon Economics).
En fremtidsnæring
Maritimt Forum er optimistisk med hensyn til fremtiden for den maritime klyngen. Den maritime næringen har gjennomgått store strukturelle endringer gjennom de siste årene, og næringen er i dag langt mer diversifisert enn hva den var for 10 år siden. Klyngens omstillingsevne er trukket frem som en av maritimt næringslivs største styrker. Det beste eksempelet på dette er den ledende posisjonen den norske klyngen har tatt for å dekarbonisere skipsfarten.
Norske rederier er blant de fremste i verden på å utvikle og ta i bruk nye teknologier for lav- og nullutslippsteknologi på sine skip. Gjennom de siste årene har en rekke skip i den norske flåten blitt utrustet med banebrytende teknologier som moderne seil, blitt klargjort for nye energibærere og tatt i bruk avanserte systemer for navigasjon ut fra vær - og klimamessige forhold, og andre optimaliseringstiltak.
Gjennom de neste årene skal store deler av verdensflåten byttes ut eller bygges om til lav- og nullutslippsfartøy. Markedet vil være stort og det vil være mulig for norske teknologi- og utstyrsleverandører å ta en betydelig markedsandel. Den norske klyngen har et betydelig konkurransefortrinn innen grønn skipsfart. Dette fordrer imidlertid at vi utnytter eksisterende markedsposisjoner og den raske omstillingstakten i norske rederier til det fulle, samt at de ansattes sikkerhet og trygghet ivaretas, at det skapes arbeidsplasser der sjøfolk er konkurransedyktig og at sjøfolk får tilgang til å opprettholde og utvikle sin kompetanse i forbindelse med at nye energiformer tas i bruk.
Den norske modellen, med kort vei mellom fagarbeider og ledelse, skaper hele tiden grobunn for ny teknologi og slagkraftig innovasjon. Det er også helt unikt i verdenssammenheng at konkurrenter, kunder og leverandører arbeider så tett sammen, slik man gjør i Norge.
Maritim næring er overrepresentert i mindre sentrale strøk og er dermed en avgjørende bidragsyter for å opprettholde nødvendige servicetilbud i distriktene. Maritime bedrifter legger grunnlaget for livskraften i mange lokalsamfunn langs kysten.
En viktig del av totalforsvaret
Den maritime klyngen er ikke bare viktig for Norge som næringsliv - den spiller også en avgjørende rolle i Norges totalberedskap.
Betydelige deler av norsk verdiskaping og handel er basert på uhindret tilgang til norske havområder og sjøveier. Ifølge Forsvarskommisjonen står Norge overfor en betydelig maritim utfordring, hvor utsiktene for stabilitet og lavspenning i norske nærområder er dårligere enn på lang tid. Samtidig har verdiskapingen fra denne næringen aldri vært større. Dette krever styrket nasjonal sikkerhet og forsvarsevne. Forsvarskommisjonen, Totalberedskapskommisjonen og langtidsplanen for Forsvaret understreker alle betydningen av det maritime feltet for Norge.
Norske rederiers bidrag til sikkerhets- og beredskapsarbeidet er mangfoldig. Det spenner fra å sikre kontinuitet i handel og forsyning under ulike scenarier, til direkte støtte til nasjonale forsvarsoppgaver.
Den norske flåten spenner over en rekke typer fartøy i ulike segmenter, med operasjonsmønstre som seiler over hele verden. Den norske utenriksflåten seiler over lange avstander mellom kontinenter og anløper daglig havner verden over. Målt i flåteverdi, har Norge verdens 5. største flåte, og norske rederier kontrollerer nærmere 40% av verdens ro-ro-tonnasje.
Den norske skipsflåten seiler langs hele norskekysten og i internasjonale farvann. Skip fra norske rederier dekker til en hver tid store deler av norskekysten. Norske sjøfolk er derfor i en unik posisjon til å avdekke og varsle om hendelser og situasjoner langs kysten.
Norske skip, sjøfolk og havner, understøttet av maritim industri (verft, utstyrs- og tjenesteleverandører), bidrar i det daglige til forsyningssikkerhet, situasjonsforståelse og kritisk persontransport.
Stabile og forutsigbare rammevilkår er det viktigste tiltaket for å sikre de maritime aktørenes bidrag til nasjonal beredskap, både i deres daglige virke og i beredskapssituasjoner.