Satse på maritim forskning, utvikling og kompetanse

Norske myndigheter kan bidra til en teknologirevolusjon gjennom forutsigbare rammevilkår og ambisiøse satsinger slik at Norge fortsatt kan sitte i førersetet internasjonalt i utviklingen av ny maritim kompetanse og teknologi.

Foto: Høgskolen på Vestlandet

Norske myndigheter kan bidra til en teknologirevolusjon gjennom forutsigbare rammevilkår og ambisiøse satsinger slik at Norge fortsatt kan sitte i førersetet internasjonalt i utviklingen av ny maritim kompetanse og teknologi.

Det grønne maritime skiftet, digitalisering, autonomi og avanserte roboter er i dag og vil i fremtiden være blant de største teknologiske driverne. Samtidig må virkemiddelapparatet og den næringsrettede forsknings- og innovasjonspolitikken forenkles og styrkes.

Den maritime klyngens tilgang til fysisk infrastruktur for utvikling og innovasjon er avgjørende for konkurranseevnen og fremtidig verdiskaping i Norge. Derfor er det viktig for Norge som kunnskapsnasjon, og for verdiskapingen med utgangspunkt i havet, at den videre utviklingen av Norsk havteknologisenter løper parallelt med en satsing på maritim kompetanse og forskning også ved andre, høyere undervisnings- og forskningsinstitusjoner.

Tilgang til data vil være essensielt for å fremme kvalitet på forskning og utvikling. Det er derfor viktig å stimulere den maritime klyngen til utveksling av data mellom aktører som produserer dataene, bedrifter og forskningsinstitusjoner.

Norge har historisk hatt suksess i konkurranse om forskning og innovasjonsmidler fra EU, og det er viktig å styrke konkurransedyktighet hos norske bedrifter og forskningsinstitusjoner fremover for å sikre tilgang til midler, internasjonal kompetanse og markeder.

Den økonomiske bærekraften er en forutsetning for at forskningsresultater skal bli tatt i bruk. Ny teknologi må derfor være kostnadseffektiv og lønnsom for å sikre arbeidsplasser og verdiskaping over tid i eksisterende og nytt næringsliv.

Maritimt Forum oppfordrer myndighetene til å:

  • Sørge for at Norge tar et lederskap i internasjonalt samarbeid om havets helse.

  • Satse på flere fullskalapiloter. Virkemidler rettet mot skalering og industrialisering er avgjørende for å få mer grønn maritim industriutvikling i Norge.

  • Følge etableringen av Norsk havteknologisenter samtidig som det satses tungt på forskningsdrevet maritim innovasjon også andre steder i landet.

  • Fortsette styrking av den næringsrettede forsknings- og innovasjonspolitikken for maritim næring ved å videreutvikle MAROFF (Maritim virksomhet og offshore operasjoner), andre partnerprogrammet for innovasjon og Forskningsrådets øvrige satsinger.

  • Tilgjengeliggjøre prosjektmidler for de nasjonale testområdene for autonome fartøyer.

  • Investere i forskning og utvikling av teknologier som reduserer utslipp fra skipsfarten.

  • Investere i prosjekter som fremmer sikker og miljøvennlig sjøtransport, inkludert tiltak for å redusere energibruk og øke bruken av fornybare energikilder.

  • Forske på utvikling av logistikksystemer og infrastruktur for frakt og distribusjon av alternative drivstoff som hydrogen og ammoniakk.

  • Forske på sikkerhet- og helseutfordringer knyttet til nye drivstoffløsninger, inkludert teknisk sikkerhet, ulykkesforebygging og HMS for arbeidstakere og passasjerer.

  • Støtte forskning innen kunstig intelligens (KI) og digitalisering i maritim sektor.

  • Støtte til prosjekter som kombinerer digital teknologi med andre fagområder som logistikk, økonomi og sikkerhet for å utvikle helhetlige løsninger for maritim sektor.