Videreutvikle forutsigbare og konkurransedyktige rammevilkår

Den norske maritime klyngen bidrar til betydelige eksportinntekter, høy sysselsetting og den gir sterke ringvirkninger til andre havnæringer. For å videreutvikle denne posisjonen er vi avhengige av en aktiv maritim politikk med forutsigbare og konkurransedyktige rammevilkår.

Det er helt avgjørende for bærekraften i næringen at grunnleggende rammevilkår forblir forutsigbare og konkurransedyktige. Tilskuddsordningen for norske sjøfolk (nettolønn), rederiskatteordningen, sjømannsfradraget og eksportfinansieringen er med på å opprettholde og videreutvikle norsk maritim sysselsetting og kompetanse. Dette sikrer grunnlaget for utviklingen av bærekraftige skipsfartsløsninger og fremtidens havnæringer.

Norge er et velferdssamfunn med et høyt kostnadsnivå, og vi har sjøfolk med verdensledende kompetanse og erfaring som etterspørres av rederiene. For å sikre fortsatt tilgang på norske sjøfolk om bord på norske skip i internasjonal konkurranse er vi avhengige av en konkurransedyktig tilskuddsordning. Tilskuddsordningen er avgjørende for å sikre fremtidens behov for operativ, maritim kompetanse, samt for å sikre innovasjonskraften i næringen. I tillegg gjør ordningen det attraktivt å registrere skip i norske skipsregistre. Dette er svært viktig for vår innflytelse på utviklingen av det internasjonale regelverket for skipsfarten.

I 2024 var det i underkant av 86 700 sysselsatte i maritim næring, hvorav om lag 20 000 er seilende sjøfolk. Antall sjøfolk har holdt seg relativt stabilt de siste årene, til tross for en utfordrende markedssituasjon for næringen.

Tilskuddsordningen for sysselsetting av sjøfolk, sjømannsfradraget og rederiskatteordningen er de sentrale virkemidlene i norsk skipsfartspolitikk. De bidrar til at norske rederier velger norsk flagg og ansetter norske sjøfolk.

Maritimt Forum oppfordrer myndighetene til å:

  • Styrke tilskuddsordningene for sysselsetting av norske sjøfolk på norskregistrerte skip, styrke sjømannsfradraget og ivareta en konkurransedyktig norsk rederiskatteordning

  • Utvikle attraktive og konkurransedyktige eksportfinansieringsordninger gjennom Eksportfinansiering Norge (Eksfin).

  • Styrke og videreutvikle støtte- og investeringsordninger for kompetanseheving, digitalisering, robotisering og automatisering for å bidra til avkarbonisering i skipsfarten..

  • Hegne om EØS-avtalen og benytte handlingsrommet i avtalen for å sikre at flere offentlige oppdrag havner hos norsk industri.

  • Være en aktiv pådriver for å sikre enhetlige globale krav og reguleringer for internasjonal skipsfart gjennom IMO og bilaterale relasjoner.

  • Opprette et virkemiddel basert på EU-ETS-midlene, som er forutsigbart og som bidrar til skalering av utslippsreduserende tiltak i skipsfarten.

  • Styrke og utvikle maritim utdanning på videregående, fagskole- og høgskolenivå. Sikre god, bærekraftig finansiering av maritime og teknologiske utdanninger.

  • Sikre at offentlige anbud ivaretar viktige samfunnshensyn som å skape arbeidsplasser, bekjempe arbeidslivskriminalitet og sosial dumping, samt bidra til å sikre innovasjon og klimavennlige løsninger.