Maritim sikkerhet og beredskap

Den maritime klyngen spiller en viktig rolle for den norske totalberedskapen. Den norske flåten vil være avgjørende i en krise – både for Norge og våre allierte. Det vil derfor være viktig å sørge for forutsigbare rammevilkår for maritim næring. God norsk maritim politikk er god forsvarspolitikk.

Skal Norge lykkes med forsvarsløftet og sikre tilstrekkelig utdanning av personell til både sivil og militær sjøfart, så er samfunnet helt avhengig av den maritime klyngen.

Den maritime klyngens bidrag til nasjonal sikkerhet og beredskap kan økes. Gjennom bedre reguleringer, gode samarbeidsavtaler og sterke partnerskap er det mulig å sikre en bedre beredskap og en effektiv ressursutnyttelse av den maritime klyngen.

I en tid med knappe ressurser og press på offentlige budsjetter er det derfor ekstra viktig å se på hvordan man kan sikre en samlet og effektiv utnyttelse av private, offentlige, sivile og militære ressurser. Norsk eierskap, norsk flagg og norske sjøfolk i kombinasjon med forutsigbare rammevilkår for næringen, vil i mange tilfeller være forutsetninger for å mobilisere den maritime klyngens ressurser.

En ringvirkningsanalyse som Menon Economics har laget for LO, NHO, Norsk Industri og Maritimt Forum i 2024, viser at bygging av 28 standardfartøyer for det norske forsvaret kan gi betydelige økonomiske ringvirkninger langs hele norskekysten. Bygging og vedlikehold av fartøyene vil ha en total verdiskaping på inntil 85 milliarder kroner i perioden 2025-2066. Av de totale verdiskapingseffektene, kommer omtrent en tredjedel fra selve byggingen, mens resten stammer fra vedlikeholdet. Den maritime næringen står klar med verdensledende kompetanse og kapasiteter til å bygge og utruste nye forsvarsfartøy.

At disse skipene bygges i Norge, vil gi en rekke positive effekter i hele landet. Det vil både styrke forsvarsevnen på Norges viktigste strategiske område, samt sikre aktivitet og ivaretakelse av kritisk infrastruktur. I tillegg vil det kunne gi store eksportmuligheter til andre NATO-land som også skal erstatte deler av sin flåte fremover.

I Langtidsplanen står det blant annet at fartøyene skal være tilrettelagt for utfasing av fossilt drivstoff. Dette vil både utnytte det store forspranget Norge har innen maritim klima- og miljøteknologi, samt bidra til å være en pådriver i det grønne skiftet innen maritim næring.

Rekruttering til de maritime yrkene er et sikkerhetspolitisk anliggende. I Langtidsplanen for Forsvaret planlegges det for 1 300 flere tilsatte i Sjøforsvaret de neste årene, i tillegg kommer behovet i den sivile sjøfarten. En satsing på personell og kompetanse for Forsvarsløftet må skje i samarbeid med det sivile. Sivile skip og sjøfolk er avgjørende i en krise- og konfliktsituasjon.

Maritimt Forum oppfordrer myndighetene til å:

  • Styrke tilskuddsordningen for sysselsetting av sjøfolk for å sikre flere norske sjøfolk på norske skip og styrke sjømannsfradraget.

  • Lage en helhetlig maritim utdanningsstrategi for videregående, fagskole og høyere utdanning. Strategien skal peke på hvordan man skal utdanne og rekruttere de nye, norske sjøfolkene som skal bemanne de nye marinefartøyene og den sivile skipsfarten i framtiden.

  • Sikre at det utdannes og rekrutteres nok nye fagarbeidere til verftsnæringen.

  • Sørge for at utrusting, vedlikehold, kvalitetssikring og andre oppdrag for de nye fregattene legges til norske verft og norske leverandører.

  • Sikre at livsforlenging og oppgraderinger av Forsvarets marine flåte går til norske verft og leverandører.

  • Legge opp til en anskaffelsesstrategi for standardfartøyene som sikrer standardisering, miljøteknologi og best mulig utnyttelse av norsk kompetanse.

  • Sørge for at salg av standardfartøy legges inn i gjenkjøpsavtaler og industriavtaler i fregattanskaffelsen.

  • Tydeliggjøre hvilke forventninger myndighetene har til maritim næring og til norske sjøfolk i ulike krisesituasjoner.

  • Styrke Nortraship-ordningen for å øke samhandlingen mellom den maritime klyngen og myndighetene.

  • Utarbeide helhetlige beredskapsplaner i samarbeid med næringen og sørge for jevnlige øvelser, opplæring og felles situasjonsforståelse.