Styrke sjøtransportens konkurranseevne

Sjøtransport er ikke bare den mest energieffektive transportformen, den er også den mest klima- og miljøvennlige. Dersom vi i større grad overfører flere typer gods fra vei til sjø, vil det bidra betydelig til å redusere utslipp, køer, ulykker og veislitasje.

Et skip kobles til landstrøm ved kai i Bergen. Foto: Bergen Havn

Et samlet Storting har de siste årene vist stor vilje til å legge til rette for godsoverføring fra vei til sjø for å oppnå reduserte klimautslipp, mindre veislitasje og færre ulykker. For å nå målsettingen om at sjøveien skal kunne ta en større andel av veksten i godstransporten, må det iverksettes tiltak som styrker sjøtransportens konkurransekraft og infrastruktur.

Et mer velutviklet marked for innenriks godstransport på sjø vil stimulere til utvikling av mer grønn skipsfartsteknologi. Derfor er satsingen på sjøveien et klima- og miljømessig kinderegg: Vi oppnår lavere nasjonale utslipp samtidig som vi kan legge til rette for både norsk teknologiutvikling og verdiskaping.

Shortsea Promotion Centre Norway (SPC-N), som Maritim Forum er vertskapsorganisasjon for, er en viktig aktør i arbeidet med å flytte gods fra vei til sjø. Målsettingen til senteret er å øke kunnskapen om nærskipsfart med sikte på å øke markedsandelene for nærskipsfart, både nasjonalt og i Europa.

Maritimt Forum oppfordrer myndighetene til å:

  • Prioritere et kraftig løft i sjøtransportens infrastruktur, hvor det legges til rette for effektive og mer automatiserte havneoperasjoner.

  • Godstransport til sjøs er en viktig del av den norske beredskapen. Sjøtransporten, inkludert havnestrukturen, må sees på helhetlig og bør derfor løftes opp som en viktig del av NTP.

  • Senke sektoravgiftene for sjøtransport for å gjøre den mer konkurransedyktig sammenlignet med andre transportformer.

  • Forsere bred utbygging av standardisert infrastruktur langs kysten for landstrøm. Sikre en forutsigbar og konkurransedyktig prismodell for landstrøm.

  • Effektivisere og modernisere lostjenesten, blant annet gjennom å utvikle sterke og høyteknologiske miljøer. Det må fortsatt legges til rette for økt bruk av fjernlosing og farledsbevis.

  • Etablere støtteordninger for grønn fornyelse av nærskipsflåten, blant annet gjennom å etablere en toppfinansieringsordning og en høyere avskrivingssats for investeringer i klima- og miljøteknologi på skip.