Videreutvikle en politikk for å sikre verftenes konkurransekraft
Verftene er en helt avgjørende del av den norske maritime klyngen og Norges beredskap. Rederiene klargjør sine krav og behov ovenfor verftene, og nye løsninger og ny teknologi utvikles i samspillet mellom disse og mellom utstyrsleverandører, designere og verft. Politisk støtte er nødvendig og avgjørende for verftenes videre konkurransekraft.
Green Yard Kleven. Foto: Green Yard Kleven
Den norske maritime klyngen er unik fordi den dekker hele verdikjeden – fra skipsdesignere og utstyrsprodusenter til verft, rederier og tilhørende tjenesteytende næringer.
Den sterke koblingen mellom landbasert maritim industri og den operasjonelle skipsfarten kan bidra til ytterligere høy innovasjonsgrad, effektivitet og betydelig verdiskaping. Sammen med skipsdesignere utvikles stadig flere energieffektive og miljøvennlige skip, noe som styrker Norges posisjon i den internasjonale skipsfarten.
Norsk teknologi og innovasjon er etterspurt globalt. Dette bidrar til å opprettholde kompetansearbeidsplasser i store deler av landet. Maritim industri sysselsetter ingeniører, teknikere og spesialiserte fagarbeidere som utvikler løsninger for fremtidens skipsfart. Økt satsing på utdanning og rekruttering i den landbaserte maritime næringen er en viktig prioritering.
For å sikre fremtiden til verftene er det behov for en mer målrettet og forutsigbar politikk. Når rederier og politikk stiller krav om grønn teknologi, bidrar dette til utvikling av løsninger som har globalt markedspotensial.
Man må opprette flere lærlingeplasser og utdanningsløp innen skipsbygging, utstyrsteknologi og maritim ingeniørkunst i tillegg til å utdanne flere til å operere de militære fartøy som nå skal bygges og rustes opp. Verftene er hjørnestensbedrifter i mange lokalsamfunn langs kysten og en viktig beredskapsressurs.
Norske verft har kapasitet til å bygge, vedlikeholde og reparere også større fartøy. Derfor utgjør verftene en viktig del av vår samfunnskritiske infrastruktur. Både pandemien og den nye sikkerhetspolitiske situasjonen aktualiserer behovet for å hegne om verftene som en viktig bestanddel i vår nasjonale, sikkerhetspolitiske infrastruktur.
Myndighetene må i større grad utnytte handlingsrommet internasjonalt regelverk gir for finansiering og annen støtte, og i større grad enn i dag bygge statlige fartøy i Norge.
Maritimt Forum oppfordrer myndighetene til å:
Legge opp til en anskaffelsesstrategi for standardfartøyene som sikrer standardisering og best mulig utnyttelse av norsk kompetanse.
Sikre at livsforlenging og oppgraderinger av eksisterende flåte, samt vedlikeholdskontraktene til de nye marinefartøyene går til norske verft og leverandører.
Sørge for at utrusting, vedlikehold og andre oppdrag for de nye fregattene legges til norske verft og norske leverandører.
Sørge for risikoreduserende finansieringsordninger som styrker verftenes konkurranseevne ved gjennomføring av nye byggeprosjekter.
Utnytte mulighetene som endringen i oppdragsavtalen til ENOVA gir for å støtte energieffektiviseringstiltak ved bruk av moden lav- og nullutslippsteknologi gjennom “retrofits” og ombygginger av eksisterende flåte.
Legge til rette for at flere fartøy med offentlig anbud bygges i Norge ved å oppdatere offentlige anbudskontrakter på norsk hvor miljø, HMS, lærlingeordninger, grønne kraftkilder og ringvirkninger til lokalsamfunnet vektlegges høyere.
Styrke kompetansen for offentlige anskaffelser i offentlige etater og fylkeskommuner i anbudsprosesser.
Opprette en ny kondemneringsordning for å få fart på den maritime sirkulærøkonomien og sikre flåtefornyelse. Ordningens innretning bør sikre mer aktivitet ved norske verft.
Sørge for at handlingsplanen for opprydning i forurenset sjøbunn bygger på oppdatert kunnskap, beste praksis og grundige kost/nytte vurderinger. Samfunnsøkonomisk nytte må ligge til grunn for myndighetenes prioriteringer på feltet.