100+ grønne fartøy fra Karmøy

SEAM på Husøy har passert en avgjørende milepæl. - Dette bekrefter at den grønne omstillingen i maritim industri er en skalerbar realitet, sier administrerende direktør Gunvald Mortvedt.

SEAM ble kåret til årets vekst og nyskaper 2025 i Karmøy. F.v. adm. dir. Gunvald Mortvedt i SEAM, deretter deler av juryen med adm. banksjef May Bente Olsen i Skudenes & Aakra Sparebank, næringssjef Per Velde i Karmøy kommune og Hans Petter Sæbø, salgssjef i Gasnor Molgas Energy. Foto SMe.

Selskapet har levert lav- og nullutslippsløsninger til over 100 fartøy som samlet representerer en energikapasitet på omtrent 230 MWh, inkludert ladeanlegg.

- Referanselisten vår er ikke bare et tall, men et bevis på at den maritime overgangen fra fossil til elektrisk kraft er reell og har hatt en eksponentiell økning de siste årene. Dette har vært mulig takket være et unikt samspill mellom politiske virkemidler, fremoverlente rederier og en hel verdikjede som har løftet kompetansen de siste ti årene, fortsetter Mortvedt.

Akselerering av det grønne skiftet

De siste ti årene har vi ifølge lederen for SEAM sett en svært positiv utvikling i det grønne skiftet.

- Kostnadene for fornybar energi har falt, investeringer i elektrifisering og klimateknologi har skutt fart, og også i maritim sektor har utviklingen gått raskt i grønn retning. Aldri har verden hatt bedre teknologiske forutsetninger for å kutte utslipp, sier han.

SEAMs egen suksess er forankret i investering i spesialistkompetanse, en effektiv kombinasjon av maritim kunnskap og teknisk kompetanse, og utvikling av egne produkter.

SEAM holder til på Husøy på Karmøy. Foto SEAM.

- Vi har en maritim klynge i verdensklasse, teknologimiljøer som allerede leverer løsninger til rederier verden over og en offentlig sektor som kan bruke innkjøpsprosesser til å drive frem nye løsninger. Vi har alt som skal til for å gjøre grønn skipsfart til en sentral del av norsk eksport og verdiskaping, sier Mortvedt.

Han fremholder at regjeringens krav og støtteordninger har skapt det nødvendige hjemmemarkedet og lagt grunnlaget for hva han kaller et kritisk laboratorium for å utvikle og teste nullutslippsløsninger i full skala.

- Samtidig har norske rederier hatt motet til å investere i nye systemer lenge før det var et absolutt lovkrav. Dette har, sammen med det massive kompetanseløftet i bransjen de siste ti årene, gjort teknologien skalerbar og pålitelig.

 
Vi har en maritim klynge i verdensklasse.
— Gunvald Mortvedt
 

Haugalandet og Sunnhordland; hjemmebane for innovasjon

En betydelig andel av denne suksessen kan spores direkte tilbake til det fremoverlente rederimiljøet på Haugalandet og i Sunnhordland hvor investeringsviljen har vært avgjørende for å validere SEAMs teknologi. Lokale rederier har aktivt gått foran og bevist at null- og lavutslippsløsninger er kommersielt og operasjonelt levedyktige for et bredt spekter av fartøysegment.

- Den nye konstruksjonsbåten til Østensjø Rederi er under bygging. Hun er designet for å operere på tvers av et bredt spekter av offshore energisegmenter, inkludert IMR, konstruksjon, tjenester fra jobb til jobb og kabellegging. Vi i SEAM er valgt som systemintegrator og bidrar til levering og sømløs integrering av fartøyets avanserte systemer, noe som sikrer optimal ytelse og pålitelighet. Videre har for eksempel Edda Wind satset tungt på miljøvennlige serviceløsninger til havvind, mens Hagland Shipping har tatt en tydelig miljøposisjon i bulksegmentet med sin serie av hybride nybygg. Arriva Shipping har nylig investert i flere nye hybride bulkbåter, Eidesvik Offshore har vært en historisk pioner innen batteriteknologi i offshoresegmentet, mens Solstad Offshore har gjennomført omfattende ombygginger for å integrere hybridsystemer og kutte drivstofforbruket, forteller Mortvedt.

Han nevner også USV AS, et partnerskap mellom Solstad Offshore, Østensjø Rederi og DeepOcean, som har vært sentrale spesifikt for implementering og videreutvikling av autonome og fjernstyrte fartøy drevet av avanserte elektriske systemer.

USV Challenger for kai ved Hotell Maritim i Haugesund under Subsea Operations Conference. SEAM har levert kontroll- og fremdriftssystemet og bidratt i testingen av fartøyet som i sommer kom fra verftet i Spania til Haugesund. Foto SMe.

Ringvirkninger som styrker nasjonen

De 100+ prosjektene med SEAM-teknologi har skapt store ringvirkninger som strekker seg langt utover reduserte driftskostnader og utslipp.

- Kompetanseutviklingen som har fulgt disse prosjektene gir den norske maritime verdikjeden et unikt konkurransefortrinn i utlandet, som igjen bidrar til å styrke Norges posisjon som verdensledende på grønn, maritim teknologi, slår Gunvald Mortvedt fast.

SEAM har ansatt mange nye i løpet av de siste fire årene. De teller i dag 170 medarbeidere. Regnes oppkjøpet av Austevoll Elektro inn, er de totalt 250 ansatte.

– Dette skulle vel være tydelig bevis på at det grønne skiftet skaper nye, høyt kvalifiserte arbeidsplasser, smiler Mortvedt.

Så var det dette med reduserte utslipp. Det aller viktigste vil mange mene.

- Vi har beregnet at disse 100+ fartøyene har redusert CO2-utslippene med over 300 000 tonn CO2 siden 2015.

Med ca. 230 MWh installert kapasitet så langt er SEAM nå klar for å ta dette norske industrieventyret videre.

- Vårt fokus flyttes nå mot internasjonal vekst for å gjøre norskprodusert nullutslippsteknologi til global standard. Samtidig befester denne satsingen SEAMs, og jeg vil også si Norges, lederskap i den grønne fremtiden til havs, avslutter Gunvald Mortvedt.

 
Vi har beregnet at disse 100+ fartøyene har redusert CO2-utslippene med over 300 000 tonn CO2 siden 2015.
— Gunvald Mortvedt
 

(Tekst SMe)

Neste
Neste

Utdanningspolitikken mangler en rød tråd