Utdanningspolitikken mangler en rød tråd
Norge er i dag en av verdens største og mest avanserte maritime nasjoner. For å videreutvikle denne posisjonen er vi avhengige av en aktiv maritim politikk som ser helheten og tenker på næringen fra start til slutt: fra rekruttering til utdanning, fra nasjonale rammevilkår til internasjonal konkurransekraft, og fra pilotering til skalering.
Maritimt Forum har levert høringsuttalelse til Statsbudsjettet 2026, med våre kommentarer knyttet til utdanningspolitikken forslaget til statsbudsjett legger opp til. Vi mener det mangler en rød tråd, og at regjeringen trenger en ny maritim strategi der utdanning er et sentralt satsingsområde.
Du leser nå vår høringsuttalelse.
-
Maritimt Forum er en interesseorganisasjon som samler hele den norske maritime næringen. Våre 700 medlemmer har over tid bidratt til å utvikle en verdensledende og helhetlig maritim klynge. Maritimt Forum samler både arbeidstaker- og arbeidsgiversiden i næringen, og representerer fellesinteressene til klyngen.
Maritim utdanning er et sikkerhetspolitisk anliggende
Skal Norge lykkes med forsvarsløftet og sikre tilstrekkelig utdanning av personell til både sivil og militær sjøfart, så er samfunnet helt avhengig av den maritime klyngen. Forsvarsløftet handler ikke bare om å bygge en ny flåte, det avhenger også av mennesker og kompetanseberedskap. Derfor mener Maritimt Forum at utdannings- og forskningskomiteen må sørge for en felles maritim utdanningsstrategi, som inkluderer utdanning som eget satsingsfelt og tar for seg utdanningsløp i den maritime næringen som omfatter alt fra menneskene som skal bygge og utruste båter, finne fremtidens teknologi, samt bemanne morgendagens fartøy.
Forskning og utdanning uten en rød tråd
Det er gledelig at regjeringen i forslag til statsbudsjett for 2026 vil gi 68 millioner kroner til 900 nye studieplasser i høyere yrkesfaglig utdanning. Det spesifiseres ikke at maritime fag inngår som en del av dette, men det regner vi med. Videre vil regjeringen også gi 20 millioner til det Nasjonale senteret for yrkesfag. Dette er positivt, men det stopper litt der.
“Vi sliter med å finne igjen den røde tråden i dette, og syns det er rart at ikke «maritimt» nevnes mer spesifikt både hva gjelder yrkesfag, utdanning og forskning. Dette understreker igjen behovet for en ny helhetlig maritim strategi, med utdanning som eget satsingsområde. ”
Regional innsats til nasjonal nytte
“I Møre og Romsdal har vi tatt grep for å imøtekomme noen av de utfordringene, men også mulighetene, som ligger i den økte satsingen på Forsvaret. ”
Samarbeidsprosjektet for norsk maritim kompetanseberedskap i aksen Campus Ålesund og Norsk Maritimt Kompetansesenter (NMK), som Maritimt Forum Nordvest har gått inn som prosjektleder for, har blitt en samarbeidsarena mellom utdanning, forskning, forsvar og sivilt næringsliv.
Formålet er å styrke samspillet mellom maritimt næringsliv, utdanning og Forsvaret – og sikre nok kompetanse til både sivil og militær sektor i en tid med økt beredskapsbehov.
Samarbeidet består av Borgund VGS og Ålesund VGS, Fagskolen i Ålesund, NTNU Ålesund, NTNU Ocean Training Centre, NMK, Åkp, GCE Blue Maritime Cluster og Maritimt Forum Nordvest.
Det som er, og har vært driveren i dette prosjektet, er den situasjonen vi som nasjon står i, den kompetansen vi sitter med og de mulighetene det også kan gi for næringslivet. Den komplette maritime klyngen i denne regionen, samt den kompetansen som finnes her, er viktig for hele landet. Vi ønsker å være en ressurs for hele landet – for totalforsvaret og for vår felles beredskap.

