Første hel-elektriske kombi-katamaran til Lysefjorden
Rødne har inngått kontrakt med Oma Baatbyggeri om levering av en ny, hel-elektrisk kombi-katamaran til Lysefjorden med prislapp på 150 millioner kroner. Båten skal gå inn i sambandet mellom Lauvik – Lysebotn på langsiktig kontrakt for Kolumbus.
Illustrasjon Rødne/Oma Baatbyggeri.
- Den toppmoderne båten markerer et viktig steg mot målet om økt bærekraftig sjøtransport, og den vil bidra til den grønne omstillingen i Norge, heter det i en pressemelding datert den 1. juli.
Fakta om Rødne
Rødne er Norges største familieeide hurtigbåtrederi. Selskapet ble startet i 1956 og består i dag av tre virksomhetsområder:
Rødne Trafikk og Rødne Ambulanse leverer rute- og ambulansetjenester til øysamfunn på vestlandskysten.
Rødne Fjord Cruise tilbyr fjordopplevelser fra Stavanger, Bergen og Tromsø til bedrifter, lokalbefolkningen og turister fra hele verden.
Rederiet har i dag 150 fast ansatte. Hovedkontoret ligger på Sjernarøy.
Fakta om Oma Baatbyggeri
Oma Baatbyggeri AS er et familieeid skipsverft etablert i 1909 med base i Leirvik på Stord. Verftet har over 70 års erfaring med å bygge båter i aluminium og omsatte for nær 150 millioner kroner i fjor. Antallet ansatte er nær 50.
Helnorsk
Den nye kombi-katamaranen leveres i juni 2026 og vil være utstyrt med et moderne elektrisk fremdriftssystem som gjør det mulig å kjøre utslippsfritt på hele ruten.
Rødne og Oma kjenner hverandre godt og har gjennom årene samarbeidet tett. Kombi-katamaranen som skal bygges er likevel det første nye fartøyet Oma leverer til Rødne.
- Vi i Oma er stolte over å levere vårt første fartøy til Rødne og samtidig bidra til en stadig grønnere fremtid for fjordtrafikken i Norge, sier daglig leder Gunnar Jan Oma i Oma Baatbyggeri.
- Rødne er et norsk, familieeid selskap. Det er naturlig for oss å velge norske samarbeidspartnere med spisskompetanse på innovative og miljøvennlige løsninger når vi skal bygge nye båter, sier daglig leder i Rødne, Lars Rødne.
Bildene på veggen i resepsjonen til Oma Baatbyggeri viser verftets lange skipsbyggingstradisjon. Foto SMe.
(Tekst SMe tilpasset etter pressemelding.)