Første hel-elektriske kombi-katamaran til Lysefjorden

Rødne har inngått kontrakt med Oma Baatbyggeri om levering av en ny, hel-elektrisk kombi-katamaran til Lysefjorden med prislapp på 150 millioner kroner. Båten skal gå inn i sambandet mellom Lauvik – Lysebotn på langsiktig kontrakt for Kolumbus.

Illustrasjon Rødne/Oma Baatbyggeri.

- Den toppmoderne båten markerer et viktig steg mot målet om økt bærekraftig sjøtransport, og den vil bidra til den grønne omstillingen i Norge, heter det i en pressemelding datert den 1. juli.

Fakta om Rødne

Rødne er Norges største familieeide hurtigbåtrederi. Selskapet ble startet i 1956 og består i dag av tre virksomhetsområder:

  • Rødne Trafikk og Rødne Ambulanse leverer rute- og ambulansetjenester til øysamfunn på vestlandskysten.

  • Rødne Fjord Cruise tilbyr fjordopplevelser fra Stavanger, Bergen og Tromsø til bedrifter, lokalbefolkningen og turister fra hele verden.

Rederiet har i dag 150 fast ansatte. Hovedkontoret ligger på Sjernarøy.

Fakta om Oma Baatbyggeri

Oma Baatbyggeri AS er et familieeid skipsverft etablert i 1909 med base i Leirvik på Stord. Verftet har over 70 års erfaring med å bygge båter i aluminium og omsatte for nær 150 millioner kroner i fjor. Antallet ansatte er nær 50.

Helnorsk

Den nye kombi-katamaranen leveres i juni 2026 og vil være utstyrt med et moderne elektrisk fremdriftssystem som gjør det mulig å kjøre utslippsfritt på hele ruten.

Rødne og Oma kjenner hverandre godt og har gjennom årene samarbeidet tett. Kombi-katamaranen som skal bygges er likevel det første nye fartøyet Oma leverer til Rødne.

- Vi i Oma er stolte over å levere vårt første fartøy til Rødne og samtidig bidra til en stadig grønnere fremtid for fjordtrafikken i Norge, sier daglig leder Gunnar Jan Oma i Oma Baatbyggeri.

- Rødne er et norsk, familieeid selskap. Det er naturlig for oss å velge norske samarbeidspartnere med spisskompetanse på innovative og miljøvennlige løsninger når vi skal bygge nye båter, sier daglig leder i Rødne, Lars Rødne.

Bildene på veggen i resepsjonen til Oma Baatbyggeri viser verftets lange skipsbyggingstradisjon. Foto SMe.

(Tekst SMe tilpasset etter pressemelding.)

Forrige
Forrige

Hvem blir årets maritime kommune?

Neste
Neste

Stem på Herøy kommune som Norges maritime kommune 2025