Førstemøte med den nye Mørebenken og Maritim Forum samling

Maritimt Forum samlet seg denne uken regionalt og nasjonalt, for felles kunnskapdeling og satsing.

For vår del så ble det også et førstemøte med vår nye Mørebenk!

Frank Sve (Frp), Lene Trude Solheim (NHO), Monica Molvær (H), Sylvi Listhaug (Frp), Geir Inge Lien (Sp), Joakim Mylebost Tangen (Frp), Britt Giske Andersen (MFNV), Per Vidar Kjølmoen (Ap) og Harry Valderhaug (Krf) deltok alle på det første møtet for Mørebenken i denne Stortingsperioden. Åse Kristin Ask Bakke (Ap) var dessverre forhindret fra å delta.

Maritim Mørebenk

Det ble mye maritimt på sakslisten for den nye Mørebenken.

Med standardfartøy, gjenkjøpsavtaler, behovet for en egen verftspolitikk og økt satsing på maritimt kompetanseberedskap, som noen av sakene, viste den nye benken seg å være “godt påkoblet”. Maritim næring står høyt på listen, og det er vi veldig fornøyd med. Det gjør også prosessen rundt Stad Skipstunnel, som nå går inn en muligens siste runde, før realisering. Der fikk vi presentert den nye innsatsgruppen, som også Maritimt Forum Nordvest er en del av. Nå må vi få frem fakta og bidra inn med tilstrekkelig kunnskap til at endelig beslutning blir tatt, rett.

Spennende budsjettprosess.

Samme dag la også Senterpartiet frem sitt alternative budsjett og vi er veldig fornøyd med at de har prioritert at taket for nettolønnsordningen skal heves og at sjømannsfradraget økes. Nå setter vi vår lit til at det får flertall og at flere partier følger på.

-Den maritime næringen er svært viktig i den tiden vi nå går inn i-, sier Geir Inge Lien (Sp)

Viktig samling for Maritimt Forum

Maritimt Forum består av åtte regionskontor, der hovedkontoret ligger i Oslo.

Denne uken samlet vi hele kysten rundt samme bord, for to dager der maritim politikk sto øverst på agendaen.

Som konsensusorganisasjon er Maritimt Forum den samlende politiske stemmen for den maritime næringen i Norge. Vi arbeider for å sikre en mest mulig målrettet maritim politikk til det beste for næringen.

Det har ikke blitt mindre aktuelt med et omgivelsbilde internasjonalt preget av uro, polarisering, fragmentering og uforutsigbarhet, og nasjonalt av en regjering i sterkt mindretall.

F.v. Karsten Sprenger, Kystrederiene, Bjørn Saltermark, Maritimt Forum Sør, Ellen Weidemann, Maritimt Forum Midt-Norge, Karoline Meidell, Sørlandet Rederiforening, Sverre Meling, Maritimt Forum for Haugalandet og Sunnhordland, Thomas Saxegaard, Rederiforbundet, Britt Giske Andersen, Maritimt Forum Nordvest, Roy Steffensen, Maritimt Forum for Stavangerregionen, Fride Solbakken, Maritimt Forum Nasjonalt, Tom Kleppestø, Maritimt Forum for Oslofjorden, Marthe Bergly Pettersen, Maritim karriere, Even Storheim, Maritime Bergen, og Endre Borgen Mæland, Norsk Sjøoffiserforbund.

Viktig sikkerhets -og nasjonal politikk

Denne gangen fikk det beredskaps- og sikkerhetspolitiske, særskilt oppmerksomhet. Vi er nå opptatt av å sikre gjenkjøpsavtaler i forhold til fregattkjøpet i Storbritannia. Disse må blant annet kobles til vårt eget design og bygging av de 28 standardfartøyene hvor vårt konsept må bli en eksportvare. Men da kreves det at våre egne myndigheter får fortgang på prosessen slik at vi ikke blir akterutseilt. Storbritannia, som andre NATO-land, vil kjøpe standardfartøyer nå, ikke om flere år frem i tid, sier daglig leder Fride Solbakken.

 
Vi har hatt en god samling. For Maritimt Forum handler det alltid om å sikre en maritim politikk som loser den maritime klyngen gjennom alle brottsjøer. Det har vi klart før, og det skal vi klare også nå selv om den parlamentariske situasjonen er mer uforutsigbar.
— Fride Solbakken, daglig leder Maritimt Forum nasjonalt
Neste
Neste

DeepOcean tildelt installasjonsarbeid på Equinor-gassprosjekt