Frøy Akvaservice er nå en del av Abyss
Servicebåtselskapet Abyss i Kristiansund med 10 lokasjoner fra Haugesund i sør til Alta i nord, vokste nylig med omtrent 250 ansatte.
Tonje Foss, adm.dir. i Frøy og Victor Jensen, adm.dir. i Abyss, avbildet da Abyss sitt kjøp av Frøy Akvaservice ble gjort kjent medio oktober.
Samtidig skal 33 båter fra Frøya-selskapet få ny logo den nærmeste tiden, og Abyss får nye baser på Frøya, Måløy og Finnsnes.
Et stort steg videre i utviklingen av Abyss
Nå som oppkjøpet er gjennomført teller servicebåtsselskapet omtrent 500 ansatte og opererer totalt over 60 fartøy fordelt langs kysten av Norge og på Island.
– Som del av den viktigste næringen for kysten vår synes vi det er viktig å være til stede der verdiene skapes. Nettverket av baser sørger for suveren støtte til kunder og egne fartøy, og det gir oss en mulighet for å gi vårt bidrag til å utvikle lokalmiljøene der vi er lokalisert, sier Victor Jensen, administrerende direktør i Abyss i en pressemelding.
Positivt for hele næringen
Havbaserte næringer er utsatt for mange påvirkninger, og oppdretterne trenger mer kapasitet, kortere responstid og økt forutsigbarhet. Kravene i næringen øker, særlig på miljø, fiskevelferd og effektivitet.
– Oppkjøpet gir trygghet og forutsigbarhet for kundene som får én aktør å forholde seg til. Og når vi samler all denne kompetansen vil vi også øke kvaliteten på arbeidet. Det vil gjøre oss i stand til å levere enda bedre ift. stadig strengere krav til fiskehelse, miljø og bærekraft.
Jensen legger til viktigheten av servicebåtene på 15 meter som er en del av oppkjøpet.
– «15-metringene», som vi kaller dem, er selve grunnmuren i sjøbasert fiskeoppdrett. Det er disse båtene som holder hverdagen i gang med inspeksjoner, notrengjøring og oppfølging rundt fiskevelferd og biologi. Oppkjøpet, inkludert disse båtene, gjør oss til en enda sterkere totalleverandør som dekker oppdretternes behov på alle fronter i dag og i framtida, sier Jensen.
“Oppkjøpet gir trygghet og forutsigbarhet for kundene som får én aktør å forholde seg til. ”
Langsiktig satsning
Samtidig gir oppkjøpet Abyss muligheter til å satse mer på teknologi, automatisering, bedre arbeidsprosesser og løsninger som styrker både driften og beredskapen.
– Med vår samlede erfaring og nysgjerrighet kan vi bli en enda sterkere drivkraft for innovasjon og tjenesteutvikling innen havbruksservice. Her er det masse ugjort, og mye spennende å ta tak i, sier Jensen.
Jensen forklarer at oppkjøpet er en viktig del av strategien for kontrollert vekst.
– Vi kjøper ikke for å kjøpe. Vi vokser når det gir bedre tjenester for kundene og løfter kvaliteten i våre leveranser til næringen. Ambisjonen er å være en solid og langsiktig partner for alle kundene våre langs hele kysten, poengterer Jensen.
Gradvis sammenslåing
Med en dobling av både flåte og ansatte er det en stor endring for selskapet.
- Det er ikke noe Abyss tar lett på. For å opprettholde en forutsigbarhet i leveransene i denne overgangen, er Abyss opptatt av å ikke påvirke hverdagen til de ansatte og kundene for mye i én vending. Det viktigste for oss nå er å la driften gå som normalt for at det ikke skal få noen konsekvenser for kundene våre. Derfor vil vi helt innledningsvis operere som to selskap. Så gleder vi oss til å bli bedre kjent med nye kolleger, og ikke minst finne ut hvordan vi kan lære av hverandre og ta ut det beste fra to av verdens beste servicebåtrederier når vi skal bli én samlet enhet, avslutter Jensen.
(Tekst SMe tilpasset fra pressemelding.)

