Første av to ferger levert fra Oma til Torghatten
Oma Baatbyggeri AS og Torghatten signerte kontrakten for to katamaranferger i august 2024. Nå er byggenummer 552 MF Vargsund levert.
MF Vargsund. Foto Oma Baatbyggeri.
Søsterskipet til M/F «Vargsund» skal leveres i første kvartal i 2026. De to fergene skal gå Korsfjord og Nyvoll og mellom Klokkarøy og Kjerringholmen i Finnmark.
– Ferjene fra Oma representerer et viktig løft for både miljøet og reiseopplevelsen, og vi er stolte over å få bidra med et moderne, klimavennlig og driftssikkert tilbud til passasjerene på sambandene. Nå ser vi fram til å sette nye el-ferjer i drift på våre første ruter i Finnmark, sier Marius Hansen, administrerende direktør i Torghatten Nord i en pressemelding.
De nye fergene er i overkant av 49 meter lange, har en bredde på 13 meter og skal frakte 95 passasjerer og 28 biler. Fergene er bygget i aluminium, og de er utstyrt med batteripakker som kan lades fra det nasjonale strømnettet. I tillegg installeres dieselgeneratorer for «backup» (plug-in hybrid/ elektrisk).
- Fergene må oppfylle strenge miljøkrav som kraftig reduserer CO2-utslipp og har høyere energieffektivitet. Prosjektet er spennende for Oma Baatbyggeri fordi det representerer innovasjon og videreutvikling av verftets fartøysportefølje. Oma Baatbyggeri har etter hvert fått betydelig erfaring med design og konstruksjon av elektriske hurtigbåter og bilferger. Den første hybrid-elektriske bilfergen, M/F Kinsarvik, ble levert fra verftet i 2019, forteller daglig leder, Gunnar Jan Oma.
De to katamaranfergene sikrer sysselsettingen ved Oma Baatbyggeri.
- Videre så demonstrerer de at vi sammen med vår klynge av leverandører er konkurransedyktige sammenlignet med andre europeiske verft. Som en tommelfingerregel skaper hver jobb ved verftene fem jobber i forsyningskjeden. Sånn sett er ringvirkningene lokalt og regionalt i Norge av stor betydning, sier Oma.
“Som en tommelfingerregel skaper hver jobb ved verftene fem jobber i forsyningskjeden.”
(Tekst og foto SMe)

