Gikk mann av huse i Langevåg for nytt skip
Det var ikke en samlet investeringssum på nær 450 millioner kroner som trakk. Kanskje heller ikke den avanserte prosessteknologien om bord. Nei, sannsynligvis helheten. Et nytt, flott fartøy under lokalt flagg.
Tauroa for kai hos Bømlo Skipsservice.
Riktignok har «Tauroa» Haugesund i hekken, men det dreier seg om et nytt prosessfartøy til Napier i Langevåg. Det første av to søsterskip fra det tyrkisk verftet Sefine Shipyard. Og et skritt videre. Når begge er levert, har rederiet en seilende flåte på seks avanserte fartøyer for bløgging og transport av oppdrettsfisk.
– Vi er ikke så opptatt av å snakke om størrelsen på investeringen, men synes det er kjekt å få sagt at selv om Tauroa er bygget i Tyrkia, så utgjør de norske utstyrsleveransene om lag halvparten av byggesummen, sier Kjetil Tufteland som er administrerende direktør i Napier.
Fartøyet er designet av Salt Ship Design i Leirvik, har skipsteknisk automasjon fra Smart Automation på Bremnes og ligger for kai hos Bømlo Skipsservice i Langevåg hvor det skal gjøres noe tilleggsarbeid før hun er klar for operasjon. Og da har vi kun nevnt de «mest» lokale bidragsyterne.
På broen. Skipper Johan Eidesvik (t.v.) og teknisk sjef Espen Samdal.
– Men hva var det med dette skrittet videre? Er Tauroa mer avansert enn de foregående fartøyene i Napier sin flåte?
– Det går mye på lasthåndteringen. Med denne båten kan vi laste 200 tonn fisk i timen, prosessere fisken i et topp moderne bløggeanlegg, overføre til lastetank og gå til slakteri med 750 tonn om bord. Fra innlastingen begynner ved merd til avgang slakteri går det en tre til fire timer. Vi gjør tre slike turer i uken, svarer Espen Samdal som er teknisk sjef i Napier.
Prosessanlegget ombord i Tauroa.
Tauroa er utviklet sammen med Napiers kunde Mowi foruten Salt Ship Design. Hun skal i operasjon knyttet opp imot Mowi sitt slakteri og foredlingsanlegg på Jøsnøya i Hitra kommune. Mannskapet er allerede kommet om bord og består av tolv sjøfolk på hvert av de to skiftene. De er med andre ord på jobb annenhver måned.
– Med leveringen av Tauroa er vi kommet opp i rundt 100 sjøfolk i Napier, og vil blir 125 når søsterskipet kommer. På land er vi nå 16, og plassmangel ved kontoret innerst i Langevåg har gjort at vi har satt i stand seks nye kontorer i Langevåg Bygdatun, forteller Kjetil Tufteland.
Kjetil Tufteland.
– Det er kamp om sjøfolkene for tiden. Har du hatt søvnløse netter av den grunn?
– Nei, faktisk ikke. Jeg tror vi er attraktive for sjøfolkene. Det viser det høye antallet søkere vi har hatt til stillingene vi har utlyst, smiler rederisjefen.
Han har egentlig ikke så god tid til å svare på spørsmål. Det strømmer på med folk. Unge som gamle. De vil alle gratulere. Egentlig handler det om en kultur. Et lokalsamfunn med nærhet til skip, sjø og verdiskaping.
“Jeg tror vi er attraktive for sjøfolkene.”
(Tekst og foto SMe)