Høringsuttalelse – krav om nullutslipp av klimagasser fra ferjer og hurtigbåter

Ivar Engan er daglig leder av Maritimt Forum og har signert den innsendte høringsuttalelsen. 

Samferdselsdepartementet har i samarbeid med Klima- og miljødepartementet utarbeidet forslag til forskrift med krav om nullutslipp av klimagasser fra ferjer og hurtigbåter. Forslaget er på høring, og vi har svart.

Maritimt Forum en interesseorganisasjon som samler hele den norske maritime næringen. Med 700 medlemmer fra hele den maritime klyngen representerer vi næringens fellesinteresser. Høringer som denne er naturlig for oss å engasjere oss i - forklarer Ivar Engan, daglig leder i Maritimt Forum.

Norge har i dag verdens mest komplette maritime klynge, og vi er verdensledende i utviklingen av grønne maritime teknologier. I en rapport fra Menon viser de til et enormt potensialt, hvor maritim næring kan skape nærmere 60.000 nye grønne arbeidsplasser, opp i fra nesten 90 000 kvinner og menn som er sysselsatt i klyngen i dag.

Norge ligger helt i front i utviklingen av grønne maritime løsninger for utslippskutt og miljøforbedringer. Ved å fortsette med denne omstillingen, kan vi bidra til å redusere klimagassutslippene, samt nå de ambisiøse målsetningene i Paris-avtalen. Klimaplanen er derfor viktig å fylle med langsiktige ambisjonene og konkret innhold som muliggjør at vi utvikler skalerbar teknologi og iverksetter tiltak, som støtter den positive utviklingen vi har hatt siden lanseringen av Ampere i 2015.

Forslaget om Krav om nullutslipp av klimagasser til ferjer og hurtigbåter vil være et viktig skritt på veien for å få fortgang i det grønne skiftet.
— Fride Solbakken, Maritimt Forum

Du kan lese hele høringssvaret til Maritimt Forum her. I tillegg til at vi har avgitt konkrete tilbakemeldinger på noen av forskriftspunktene, er det også nødvendig å påpeke at det er flere tiltak som må settes i verk for at vi skal på fart på det grønne skiftet. Maritimt Forum anbefaler derfor blant annet:

  • Opprette CO2-fond

  • ETS midler bør øremerkes maritim omstilling.

  • Opprette differansekontrakter for utslippsreduksjoner (CfD).

  • En bør opprette et fond som er øremerket satsningen på hurtigbåter på nullutslipp.

  • Styre offentlige anbudskontrakter mot norsk verdiskaping og miljøkrav for å sikre at flere av kontraktene går innenlands og ikke utenlands. Vi foreslår derfor også å etablere en ekspertenhet med høy kompetanse på offentlige anbud.

Forrige
Forrige

Pluss og minus i havvindmarkedene

Neste
Neste

Vippekranen på Indre kai