IB på Vardafjell smeller til
I forbindelse med Rogaland Fylkeskommune sin budsjettbehandling i fjor høst, måtte Maritimt Forum og Næringsforeningen trø til for å bidra til å redde det internasjonale skoletilbudet ved Vardafjell v. skole i Haugesund. Høsten etter har Vg2 full klasse.
Rektor Ragnhild Aspen Alvsaker og IB-koordinator Gro Torill Nypan. Foto Vardafjell v. skole.
IB står for International Baccalaureate. Det er et internasjonalt universitetsforberedende utdanningsprogram som tilbys ved videregående skoler i 162 land verden over, inkludert Norge. Organisasjonen IB er internasjonalt anerkjent for å gi utdanning av svært høy kvalitet og for å gi et solid grunnlag for studier både i Norge og utlandet.
På Haugalandet er det kun Vardafjell i Haugesund som tilbyr IB sitt diplomaprogram. Dette tilsvarer studiespesialiserende. Skolen har tilbudt programmet i 21 år.
- I vår region kan elever også følge IB sitt program på barne- og ungdomsskoletrinn ved å gå på HIS, Haugesund International School, noe som gjør at internasjonalt orienterte familier og elever har et tilbud gjennom hele skoleløpet før videre studier. Haugesund Rederiforening og Næringsforeningen Haugalandet står som stiftere av HIS og Maritimt Forum har styreplass. I seg selv er tilbudet ved Vardafjell v. skole isolert sett viktig, men å kunne opprettholde et samlet skoleløp fra barnetrinn til vidergående, var også viktig da vi tok tak mot forslget om å nedlegge IB ved Vardafjell, sier Sverre Meling i Maritimt Forum.
- Næringslivet på Haugalandet er sterkt internasjonalt rettet, og et internasjonalt skoletilbud er avgjørende for vekst og mangfold i en region med ambisjoner og som ønsker åpne dører både inn og ut mot verden, føyer rektor ved Vardafjell v. skole, Ragnhild Aspen Alvsaker, til.
“Næringslivet på Haugalandet er sterkt internasjonalt rettet, og et internasjonalt skoletilbud er avgjørende for vekst og mangfold i en region med ambisjoner og som ønsker åpne dører både inn og ut mot verden.”
Gro Torill Nypan er IB-koordinator ved Vardafjell. I dag kan hun og skolen konstatere at det var riktig å kjempe for tilbudet.
- Elevtallet på IB har gått betraktelig opp dette skoleåret. Nå er det helt full klasse i Vg2. Dette viser at det er et program som trengs og er ønsket. De to IB-klassene våre, altså Vg2 og Vg3, er satt sammen av elever som har valgt IB av mange ulike grunner. For eksempel er det noen som tenker de skal studere i utlandet og slik vil ha nytte av undervisning på engelsk og et mer internasjonalt fokus, mens andre tenker de skal studere i Norge, men ønsker å fokusere på dybdelæring, kritisk tenkning og refleksjon.
Selv om undervisningen så vel ved Vardafjell som ved HIS går på engelsk, tilbys alle elevene også norsk som fag.
- Norsk er viktig i og med at alle elevene våre på IB bor her i Haugesund nå. Samtidig er vi stolte av at det er atten ulike nasjonaliteter som er representert i elevmassen. Dette er mangfold og inkludering i praksis, smiler Nypan.
IB-elever Vg2 i arbeid i biblioteket til Vardafjell v. skole. Foto Vardafjell v. skole.
International Baccalaureate (KI/Copilot):
Internasjonalt program: IB er et toårig program som leder til en internasjonal eksamen (International Baccalaureate Diploma) som gir generell og spesiell studiekompetanse og har høy internasjonal anerkjennelse.
Toårig videregående utdanning: Programmet tilsvarer vanlig studiespesialisering (Vg2 og Vg3) og krever at du har fullført vg1, eller tilsvarende, før du starter.
Undervisning på engelsk: Hoveddelen av undervisningen foregår på engelsk.
Dybdelæring og kritisk refleksjon: I tillegg til fagkunnskap, fokuserer IB på å utvikle elevenes evne til kritisk tenkning og dybdelæring innenfor valgte fag.
(Tekst tilpasset av SMe etter innspill.)