Kommentar: Subseahovedstaden skaper nye muligheter over og under vann
Eller «Remote Possibilities Day». Det handlet om Reach Subsea og selskapets transformasjon av subseabransjen gjennom satsingen på fjernstyrte, autonome fartøyer og ditto operasjoner.
Audun Brandtzæg (foran) er teknologidirektør i Reach Subsea. Bård Thuen Høgheim er kommersiell direktør.
Selv om de var først ute med bestillingen av to fjernstyrte autonome farkoster i april 2022, er de ikke alene. Gjennom et fellesforetak bestilte DeepOcean, Solstad Offshore og Østensjø Rederi et tilsvarende fartøy sommeren 2023. Så vel Reach Subsea som nevnte treenighet begynte å tenke fjernstyringen noenlunde samtidig. Det var i 2019.
Eller kanskje burde vi si «trekløver» i stedet for «treenighet», men det er nå en gang noe religiøst over det hele når det kommer til hva havet har brakt av sorg og glede til folk i vår del av landet.
Men «Remote Possibilities Day» var Reach Subseas dag. Likevel pekte kommersiell direktør Bård Thuen Høgheim på det han fant åpenbart til tross for en del utenbys gjester til stede. At Haugesund er Norges subseahovedstad. Et selskapsnavn som har gått inn i historien, Stolt Offshore, var på lysbildet han brukte, men ellers ble dagens høyst levende DeepOcean, Solstad Offshore, Østensjø Rederi og Kystdesign med flere lyssatt.
Blant publikum satt Trygve Seglem. Det manglet et bilde av ham fra første halvdel av 1980-tallet da han under vingene til Jens Ulltveit-Moe kjøpte en undervannsfarkost til fem millioner kroner og selv tok femten prosent ved å låne på det nye huset sitt. Det ble ikke noen store greier ut av det, men heldigvis var noen spennende bøyelastkontrakter under oppseiling. Poenget til Thuen Høgheim var uansett at det i Møllerveien 6 hvor Reach Subsea i dag holder til, har vært subseavirksomhet langt tilbake i tid.
Illustrasjon: Steinar Iversen. I 2019 ba Audun Brandtzæg i Reach Subsea ham om å tegne et ubemannet subsea-fartøy. Nå er visjonen blitt til virkelighet.
Satsing i subseabransjen har alltid vært risikofylt, ikke bare i Møllerveien 6, men også andre steder i regionen. For de innvidde kan det være nok å nevne Vibrandsøy og Møllerodden. Satsingen på fjernstyrte operasjoner er også risikofylt.
– Reach Subsea begynte et paradigmeskifte innenfor undervannsoperasjoner da vi begynte med Reach Remote, men vi er avhengig av at markedet ser mulighetene i teknologien, sa Bård Thuen Høgheim.
Det er ting som tyder på nettopp det, at noen ser muligheten. I alle fall la nylig toppsjefen i Equinor, Anders Opedal, ut et oppslag på LinkedIn hvor han fortalte om at energigiganten han leder seiler mot nye horisonter i og med uttestingen av ubemannede farkoster over og under vann, eller uttestingen i et samarbeid med Reach Subsea av selskapets nylig leverte farkost Reach Remote med undervannsdroner om bord.
Ser man det. Fra Equinor ble til som Statoil i 1972, har selskapet vært innovasjonsdrivende, og mange bedrifter på Haugalandet og i Sunnhordland har utviklet seg under energigantens paraply, det være seg subseaselskaper, verft, rederier og utstyrleverandører. Om man på Forus i Stavanger eller på en av energiselskapets kapitalmarkedsdag i London vil se på Haugesund som Norges subseahovedstad, eller for den saks skyld landets maritime hovedstad, er ikke dermed sagt, men det er heller ikke det viktigste.
Det viktigste er å ha visjoner og vilje til å oppnå dem. Reach Remote er et eksempel på dette. Gratuler med «mulighetsdagen»!
Reach Remote
Kommentar v/ Sverre Meling, daglig leder i Maritimt Forum for Haugalandet og Sunnhordland.